Deelnemen aan de beurs is één ding, maar actief zijn op de beurs is heel iets anders. Het komt vaak voor dat een bedrijf op de beurs staat met een mooie stand en dat de werknemers niet anders doen dan koffie drinken en met elkaar kletsen. Ze hebben bijna niet in de gaten dat er mensen naar de stand kijken en doen totaal geen moeite om eens iemand aan te spreken. Zonde, want de beurs kan je veel opleveren. Een gesprekje kan een nieuwe klant opleveren. Wil jij op de juiste manier starten en deelnemen aan de beurs? Volg dan de 10 volgende stappen.
1. Het opstellen van een plan
Het kan altijd voorkomen dat je op de beurs ineens even het spoor bijster raakt. Dit overkomt de besten, dus het is niets om je zorgen over te maken. Wel is het dan handig als je een goed plan achter de hand hebt. In dit plan leg je vast welke voorbereidingen je moet treffen, welke activiteiten je moet ondernemen en wat je doelstellingen zijn. Dit plan volg je tot aan de beursdag en neem je ook met je mee. Zeker de doelstellingen zijn dan natuurlijk erg belangrijk.
2. Waar wil je naartoe?
Als je wilt gaan deelnemen aan de beurs, dan heb je hier een goede reden voor. Het kan zijn dat je meer klanten wilt werven, dat je een nieuw product onder de aandacht wilt brengen of bijvoorbeeld dat je meer naamsbekendheid wilt realiseren. Het is goed om voorafgaande aan de beurs helder te maken wat je doelen zijn. Als je weet waar je naartoe wilt, dan kun je manieren bedenken om hier ook te komen tijdens de beurs.
3. Wie is je doelgroep?
Beurzen zijn over het algemeen echte publiekstrekkers. Dat is natuurlijk fantastisch, maar dit betekent ook dat je wel goed moet weten welke personen onder jouw doelgroep vallen. Het is zonde wanneer je veel tijd op de beurs besteedt aan bezoekers die je uiteindelijk niets op gaan leveren. Stel vast wie er tot je doelgroep behoren en zorg ervoor dat deze personen ook op de hoogte zijn van je beursdeelname. Je kunt hiervoor heel goed social media inzetten.
4. Loop je klantenbestand na
Tevreden klanten zijn je beste promotiemateriaal op de beurs. Loop dus je klantenbestand eens na en nodig zo veel mogelijk tevreden klanten uit om je stand op de beurs te bezoeken. Uiteraard moet je je op de beurs vooral focussen op prospects, maar deze prospects zullen eerder je stand binnenstappen wanneer zij hier veel mensen zien staan met een tevreden uitstraling. Daar heb je je klanten voor nodig.
5. Zorg dat je uniek bent voor jouw doelgroep
De kans is natuurlijk heel groot dat er ook concurrenten van jouw onderneming aanwezig zijn op de beurs. Het is jouw taak om van tevoren te proberen uit te vissen wat deze concurrenten van plan zijn op de beurs. Geven zij cadeautjes weg? Gebruiken zij specifieke kleuren? Wat doen zij om op te vallen bij de doelgroep? Dit doe jij dus niet! Jij moet ervoor zorgen dat jij het totaal anders aanpakt dan je concurrenten. De doelgroep moet jouw stand leuker, unieker en beter vinden dan die van je concurrenten.
6. Maak de zaken meetbaar
Het is altijd goed om de zaken meetbaar te maken, vooral omdat je er dan ook echt iets mee kunt. Het is daarom goed om targetomschrijvingen te maken die haalbaar zijn. Bedenk je hoeveel leads een enkele dag op de beurs je op zou kunnen leveren en werk hier ook daadwerkelijk naartoe. Dit geeft je direct ook meer motivatie tijdens je beursdeelname.
7. Bereken hoeveel afspraken je binnen kunt halen
Bereken van tevoren hoeveel afspraken je binnen zou kunnen halen op de beurs. Stel dat de beurs in totaal vijf dagen duurt en je bent ook daadwerkelijk op al deze dagen aanwezig. Deze dagen duren zes uur, dus je hebt 30 uur in totaal om afspraken binnen te halen, per persoon gerekend. Als je 5 personen in de stand hebt staan om jouw bedrijf te promoten, dan betekent dit dus dat je bij elkaar 150 uur hebt. Als iedere medewerker per kwartier een afspraak binnen kan halen, dan betekent dit dat je maar liefst 600 nieuwe afspraken met mogelijk toekomstige klanten kunt binnenhalen op de beurs.
8. Zorg voor een goede follow-up
Afspraken maken op de beurs is leuk, maar het is niet de bedoeling dat je vervolgens een jaar de tijd neemt om deze afspraken na te komen. Zorg er daarom voor dat je van tevoren weet hoe je de follow-up regelt. Wat kun je de mensen die in je stand komen beloven? Kun je hen bijvoorbeeld beloven dat je binnen twee weken telefonisch contact opneemt of dat je binnen een week een mail stuurt? Het is goed om op de beurs al heldere afspraken te kunnen maken over de follow-up. Uiteraard moet deze wel haalbaar zijn en moet je je er ook echt aan houden.
9. Kies de medewerkers bewust
Laten we eerlijk zijn, in ieder bedrijf zijn medewerkers aanwezig waarvan je van tevoren al weet dat zij gewoonweg niet geschikt zijn om op de beurs te gaan staan. Verlegen personen zijn prima voor op kantoor, maar niet geschikt om aan de beurs deel te nemen. Kies de medewerkers dus bewust en zorg ervoor dat zij een passende training krijgen voordat zij deelnemen aan de beurs. Zij moeten het immers gaan doen.
10. Hoe is het gegaan?
Het is belangrijk om na afronding van de beurs te gaan evalueren. Wat ging er goed en wat moet er de volgende keer beter? Welke doelen bleken daadwerkelijk haalbaar te zijn en welke doelen heb je moeten laten schieten? Noteer al deze punten alvast in het beursplan voor je volgende deelname.
The post 10 Stappen om goed aan de beurs te beginnen appeared first on Profnews.nl.