Trial marketing komt in verschillende branches voor en bestaat ook in meerdere varianten. De meest voorkomende varianten zijn de cash-back en de gratis demo’s. De cash-backs zien we tegenwoordig bijvoorbeeld veel bij huishoudelijke apparaten voorkomen en de gratis demo’s zien we vooral bij softwareproducten. Hierbij is er dan voor de klant de mogelijkheid om het programma eerst voor een bepaalde periode gratis te gebruiken voordat deze klant ervoor moet gaan betalen. Vaak gaat het dan om een trial van 30 of 90 dagen. Vind de klant de software niet prettig in gebruik? Dan hoeft deze de software na de trial periode niet aan te schaffen.
Welke variant is het meest geschikt?
Welke variant van trial marketing voor jouw bedrijf het meest geschikt is, is afhankelijk van je product. Wanneer je een fysiek product aanbiedt, dan is de cash-back in de meeste gevallen beter geschikt. Mensen kunnen dan de kassabon overleggen om een deel van het aankoopbedrag terug te ontvangen op de bankrekening. Ook komt het voor dat mensen de producten daadwerkelijk voor een bepaalde periode mogen proberen, waarbij zij het product mogen retourneren wanneer zij het na de trial periode niet willen houden. Hierbij kost het de klant dus helemaal niets. Wel is het zo dat de trial periode hierbij vaak korter is dan de trial periode van software. Vaak gaat het om 14 tot maximaal 30 dagen. Bij software, abonnementen en andere online services wordt er meestal gekozen voor een gratis demo of free trial versie.
Wat kun je bereiken met trial marketing?
Je kunt heel veel bereiken met trial marketing. Op de eerste plaats krijg je meer waardering, omdat je mensen iets biedt waar zij niet voor hoeven te betalen of een presentje biedt wanneer zij een product hebben gekocht. Dit zorgt voor meer waardering voor je bedrijf. Ook is het zo dat je mensen het gevoel geeft dat zij (nog) nergens aan vast zitten, waardoor zij zich geruster voelen om het product te proberen. Zij hoeven er immers niets aan uit te geven als het niet aan de verwachtingen voldoet. Dit zorgt dan weer voor meer vertrouwen in het product. Trial marketing wordt ook vaak binnen de marketing strategie ingezet om de positie van het product of het merk zelf in relatief korte tijd op de markt te kunnen versterken.
Een directe groei in de verkopen
Een ander heel groot voordeel van trial marketing is wel dat de verkopen per direct omhoog gaan. Trials zijn zaken waar mensen graag over praten, zeker wanneer zij heel tevreden zijn. Hierbij maakt het eigenlijk niet uit om wat voor soort trial het gaat. Men praat erover op straat, in de supermarkt en natuurlijk op social media. Dit zorgt ervoor dat je je verkopen direct zal zien groeien.
The post Trial marketing inzetten om te scoren op de markt appeared first on Profnews.nl.