Acquisitie was ‘vroeger’ aan de orde van de dag, toen we nog geen social media hadden en niet de hele dag onze mailbox in de kontzak hadden zitten. Tegenwoordig wordt er steeds minder aandacht aan acquisitie besteed, maar uit onderzoek is juist gebleken dat het extra effectief is in deze tijd. Zeker nu juist iedereen actief is met vrijwel uitsluitend het internet voor het leggen van contact kun je als bedrijf opvallen door die telefoon eens op te pakken.
Wat is koude acquisitie?
In de wereld van acquisitie kennen we de koude en de warme variant. Bij koude acquisitie hebben we het over het telefonisch leggen van contact met mensen die je nooit eerder hebt gesproken en waar je ook niet eerder mee hebt gecommuniceerd via andere middelen. Als er al eens contact is geweest, bijvoorbeeld via internet, dan wordt er gesproken over warme acquisitie als er telefonisch contact is opgenomen. De persoon die wordt gebeld weet dus bij het horen van de naam wie er aan de andere kant van de lijn hangt. Dit zorgt er natuurlijk voor dat koude acquisitie een stuk moeilijker is voor ondernemers dan warme acquisitie.
Koude acquisitie is in deze tijd best lastig
Veel ondernemers vinden het al lastig om aan warme acquisitie te doen en dat zorgt ervoor dat koude acquisitie helemaal wordt geweerd. Omdat we tegenwoordig vrijwel alle contact via het internet leggen zijn we niet meer gewend om even de telefoon op te pakken en zomaar te bellen. Dit is zonde, want er zijn veel mensen die dit persoonlijke contact op prijs stellen. Tegenwoordig worden we niet meer gebeld door stofzuigerverkopers die wil vragen of er behoefte is aan een stofzuiger. De komst van het Bel-me-niet Register heeft hier natuurlijk vooral een einde aan gemaakt. Toch is het de moeite waard om zo af en toe eens de stoute schoenen aan te trekken.
Laat social media je helpen
Social media kan je zeker wel helpen om te bepalen welke personen er wel een belletje op prijs zouden stellen en wie niet. Kijk eens wie jouw bedrijfspagina volgt op social media en probeer te ontdekken waar de interesse specifiek naar uit gaat. Vervolgens moet het natuurlijk wel zo zijn dat er een telefoonnummer op het profiel van deze persoon te vinden is. Ga je een nieuw product lanceren? Dan is het de moeite waard om eens een onderzoek te doen naar de doelgroep. Voor wie biedt jouw nieuwe product nu het meest voordeel? Benader deze mensen eens telefonisch om je product te introduceren.
Waar moet je rekening mee houden?
Je hebt een goed, sterk en vooral kort verhaal nodig. Mensen zitten niet te wachten op een eindeloos verhaal. Het is ook belangrijk om de tegenpartij de ruimte te geven om een mening te uiten of om vragen te stellen. Luisteren is bij koude acquisitie minstens even belangrijk als praten. Heeft iemand duidelijk geen interesse? Sluit het gesprek dan netjes af. Als je toch doorgaat, dan komt dit je bedrijf niet ten goede en daarnaast kost het alleen maar tijd. Is er wel interesse? Sluit het gesprek dan af met een duidelijke afspraak voor in de toekomst, bijvoorbeeld om nog eens terug te bellen of om elkaar eens te ontmoeten. Uiteraard is het belangrijk om te noteren wie je gebeld hebt en welke afspraken daaruit zijn komen rollen. Door een goede administratie van je koude acquisitie bij te houden kun je voorkomen dat je per ongeluk iemand twee maal belt of dat je een afspraak vergeet. Wil de persoon er even over nadenken? Geef dan precies aan wanneer je terug belt en houd je hier ook aan. Succes!
The post Het inzetten van koude acquisitie voor je onderneming appeared first on Profnews.nl.