Nieuwsbrieven zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Veel webwinkels kiezen voor een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief en ook steeds meer bedrijven zonder webwinkel gaan nieuwsbrieven versturen. Volgens de wet is het alleen toegestaan om een nieuwsbrief te versturen naar mensen die zich hier zelf voor hebben aangemeld. Dit zorgt ervoor dat je weet dat je nieuwsbrief daadwerkelijk terecht komt bij mensen die interesse hebben in jouw bedrijf of product. Dit betekent alleen niet per definitie dat zij de nieuwsbrief ook daadwerkelijk lezen.
Veel factoren hebben invloed op het succes van de nieuwsbrief
Een nieuwsbrief ontvangen en een nieuwsbrief lezen zijn twee heel verschillende dingen. Als onderneming steek je tijd in het maken van je nieuwsbrief en je wilt dat deze gelezen wordt door de ontvangers. Met een beetje geluk vinden zij zelfs informatie in je nieuwsbrief die zij de moeite waard vinden om te delen. In alle gevallen is het zonde wanneer je nieuwsbrief ongelezen in de digitale prullenbak verdwijnt. Dit kunt je voorkomen door goed te kijken naar het moment waarop je je nieuwsbrief verstuurt.
Check de resultaten uit het verleden
Het is goed om eens te controleren hoe voorgaande nieuwsbrieven het hebben gedaan. Je kunt vaststellen welke nieuwsbrief het meest werd gelezen en welke het niet zo goed heeft gedaan. Dit ligt vaak niet aan de informatie in de nieuwsbrief, maar vooral aan de tijd waarop deze werd verstuurd. Mensen lezen een nieuwsbrief sneller als deze vers binnenkomt dan wanneer zij de mail openen en de nieuwsbrief staat tussen veel reclamemailtjes in. De statistieken kunnen je vertellen op welk moment jouw nieuwsbrief het best werd gelezen.
Houd je doelgroep in de gaten
Niet al je nieuwsbrief lezers behoren tot je doelgroep, maar het is voor jou wel belangrijk om je doelgroep te bereiken met je nieuwsbrief. Het is daarom goed om eens na te gaan wanneer jouw doelgroep in het bijzonder online is. Wanneer zijn zij het meest actief op social media, bijvoorbeeld? Als je dit kunt vaststellen, dan heb je ook de ideale tijd om je nieuwsbrief te versturen.
Aandacht voor het weerbericht
Het klinkt misschien vreemd, maar het weer heeft invloed op de prestaties van je nieuwsbrief. Houd daarom de weerberichten in de gaten. Zijn er vier dagen zon en is vervolgens één dag regen voorspeld? Verstuur je nieuwsbrief dan op deze dag. De kans is groter dat je doelgroep online is wanneer het regent dan wanneer de zon schijnt.
Ontloop de concurrentie
Je bent waarschijnlijk niet het enige bedrijf in je branche. De kans is groot dat lezers van jouw nieuwsbrief ook de nieuwsbrief van je concurrenten ontvangen. Lezers vinden het lezen van een enkele nieuwsbrief op een dag meer dan voldoende. Zoek uit wanneer jouw concurrenten hun mails versturen naar de nieuwsbrief lezers en zorg ervoor dat jouw nieuwsbrief op een andere dag wordt verstuurd. Als de nieuwsbrief van je concurrent net iets eerder is dan die van jou, dan zal die van jou waarschijnlijk in de prullenbak verdwijnen en dit wil je voorkomen. Kies voor zekerheid en ga gewoon voor een andere dag. Het beste kun je zondag vermijden.
Plan alles van tevoren
Het is goed om van tevoren te plannen wanneer je je nieuwsbrief wilt gaan versturen. Niet alleen heb je dan alle gelegenheid om interessante inhoud te verzamelen, maar je voorkomt ook dat je ‘last minute’ met je nieuwsbrief aan de slag moet. Dit zorgt vaak voor fouten in je nieuwsbrief die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Schrijf je nieuwsbrief minimaal een dag voordat je deze wilt versturen, zodat je deze op de dag van versturen nog eens kan checken op fouten. Wanneer je direct na het schrijven gaat controleren op fouten, dan is de kans groot dat je je eigen foutjes over het hoofd ziet.
The post Op welk moment is je nieuwsbrief het meest effectief? appeared first on Profnews.nl.