In deze tijd kunnen bedrijven eigenlijk niet meer zonder social media. Gelukkig zijn er inderdaad steeds meer ondernemingen die zich gaan bezig houden met social media. Een deel van deze bedrijven is hier daadwerkelijk succesvol en een ander deel van de ondernemingen haakt af en laat de mogelijkheden van social media alsnog links liggen. Dit is zonde, want het kan bedrijven veel kansen kosten.
Het werkt nu eenmaal niet direct
Wanneer je als particulier social media op gaat, dan heb je voor een heel groot deel zelf in de hand in hoeverre je account groeit. Voor Facebook kun je bijvoorbeeld zo veel vrienden, kennissen, familieleden, collega’s, oude-klasgenoten en sportmaatjes uitnodigen als je zelf wilt. Voor bedrijven werkt dit anders. Natuurlijk kun je mensen die je kent vragen om je zakelijke page te liken, maar bedrijven hebben meer nodig dan de likes van de familie. Het laten groeien van je zakelijke account heeft dus meer tijd en meer energie nodig.
Te veel bedrijven laten het zitten
Bedrijven die social media even hebben geprobeerd voor de zaak, en er achter zijn gekomen dat het niet zo snel heel succesvol is, laten het er te makkelijk bij zitten. Bijna 15 procent van de bedrijven is van mening dat social media helemaal niets bij kan dragen aan het succes van de onderneming en bijna 5 procent van deze bedrijven stopt om deze reden met social media. Zonde, want als deze bedrijven zouden blijven investeren, dan zouden ze de vruchten ervan kunnen plukken op de langere termijn.
De meeste ondernemingen houden vol
Gelukkig is het zo dat de meeste ondernemingen wel blijven investeren in de social media accounts van het bedrijf. Deze ondernemingen halen er dan ook hun voordeel uit op den duur. Van alle Nederlandse bedrijven zijn 4 van de 5 ondernemingen actief op minimaal één sociaal kanaal. In de meeste gevallen gaat het dan om Facebook, maar ook Twitter wordt veel aangesproken. Instagram wordt ook steeds vaker aangesproken door Nederlandse bedrijven en LinkedIn levert ook veel voordelen op. Hier weet 1 op de 5 bedrijven personeel binnen te halen, bijvoorbeeld. Bijna 15 procent van de Nederlandse bedrijven die actief zijn op social media halen hier ook nieuwe klanten mee binnen.
Blijf goed actief
Het is belangrijk om op social media actief te blijven. Je kunt wel een bedrijfsaccount aanmaken, maar wanneer je vervolgens nooit activiteit vertoont, dan kun je het eigenlijk wel vergeten. Je moet laten zien dat je er bent! Zolang je dit goed vol weet te houden, bijvoorbeeld door goed gebruik te maken van een social media kalender, dan zal je zien dat social media in de toekomst steeds meer voor je onderneming gaat betekenen.
The post Bedrijven moeten blijven investeren in social media appeared first on Profnews.nl.