WhatsApp is steeds vaker onderdeel van webcare

Bedrijven zijn tegenwoordig vaak niet meer alleen telefonisch en via de mail te bereiken, maar ook via social media en live chat. Er komen voor consumenten steeds meer mogelijkheden bij om contact met bedrijven op te nemen en voor veel consumenten is dit heel prettig. Het is immers zo dat de ene persoon voorkeur geeft aan persoonlijk contact via de telefoon, terwijl de ander juist liever alles met de smartphone regelt. Vooral om deze laatste reden kiezen steeds meer bedrijven ervoor om ook WhatsApp toe te voegen aan de mogelijkheden voor het bereiken van de klantenservice.

WhatsApp is heel laagdrempelig

WhatsApp wordt door miljarden personen wereldwijd dagelijks gebruikt. Het is dé berichtenservice op internationaal niveau, die op de eerste plek staat van grootste social media apps. Hierdoor is het voor veel mensen prettig om hier ook gebruik van te maken om contact op te nemen met bedrijven. Het is makkelijk, laagdrempelig en persoonlijk.

De voordelen van webcare met WhatsApp

Webcare is al onmisbaar. Bedrijven waarmee geen contact kan worden opgenomen via social media, een live support of WhatsApp worden door veel consumenten overgeslagen. WhatsApp biedt veel voordelen voor bedrijven, vooral omdat veel mensen hiervoor zouden kiezen als deze mogelijkheid er zou zijn. Mensen ervaren contact via WhatsApp als zeer persoonlijk en direct. Het contact via de berichtendienst wordt gezien als een spontaan en gericht contact. Omdat er contact is met maar één persoon ontstaat er direct het gevoel dat die ene persoon van de klantenservice écht bezig is met de zaak. Men kan zien wanneer een persoon het bericht heeft ontvangen, heeft gelezen en aan het beantwoorden is. Hierdoor is het voor de consument duidelijk wat er gebeurt.

Beter dan contact via de mail?

De meeste consumenten die contact willen opnemen met de klantenservice van een bedrijf kiezen liever voor de mail dan voor de telefoon. We zijn gewoonweg niet meer zo gewend om te bellen. De mail is dan ook een betere optie. Als de optie van contact via WhatsApp er is, dan wordt hier vaker de voorkeur aan gegeven. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de consument dan meer kan zien van wat er gebeurt. Er zijn bedrijven die niet op mails reageren bijvoorbeeld, waardoor de klant erg ontevreden is over de service. Met WhatsApp komt dit zelden voor. Als bedrijf is het dus heel goed om de optie tot mailen aan te vullen met de optie om contact op te nemen via WhatsApp.

De smartphone kan het niet aan!

Bedrijven weten niet altijd even goed hoe zij om moeten gaan met webcare in de vorm van WhatsApp. Een veel gehoorde klacht is dan ook dat de smartphone de grote hoeveelheid WhatsApp berichten niet aan kan. Er is een heel eenvoudige oplossing. De berichtenservice is namelijk ook goed via de computer te gebruiken.

The post WhatsApp is steeds vaker onderdeel van webcare appeared first on Profnews.nl.

Bron: WhatsApp is steeds vaker onderdeel van webcare