Veel ondernemers krijgen met ‘trollen’ te maken

Ondernemers krijgen op social media en in de mailbox steeds vaker te maken met zogenaamde trollen. Eerst waren deze alleen aanwezig op de sociale netwerken, maar nu verplaatsen zij zich ook naar de mailboxen van bedrijven. Ondernemers die nooit te maken hebben gehad met trollen denken vaak dat het gaat om bots die actief zijn op social media, maar dit is niet juist.

Het verschil tussen bots en trollen

Bots en trollen zijn totaal verschillend van elkaar. Het is namelijk zo dat bots volledig geautomatiseerd zijn. Het zijn robots die volgens een bepaald vastgesteld schema actief zijn op de sociale netwerken. Zij kunnen nieuws en promoties posten, gewone updates plaatsen en in sommige gevallen reageren op comments of posts. Trollen daarentegen opereren niet automatisch. Dit zijn gewoon echte mensen en deze mensen typen en versturen de berichten ook zelf. Trollen zijn er in twee belangrijke varianten en kunnen worden gezien als veel gevaarlijker dan bots.

Twee soorten trollen actief

Er zijn in de basis twee verschillende soorten trollen. Op de eerste plaats zijn er de trollen die via social media linkjes verspreiden. Deze linkjes gaan naar websites die schadelijk zijn. Je kunt dus te maken krijgen met een virus of men kan proberen je geld afhandig te maken op verschillende manieren. Deze linkjes worden vaak zomaar onder posts van bedrijven geplaatst, waardoor bedrijven erop worden aangekeken wanneer men op de link klikt en met vervelende gevolgen te maken krijgt. Op de tweede plaats zijn er trollen die puur pesten, als het ware. Deze trollen zoeken specifieke bedrijven uit om zwart te maken op social media. In bepaalde gevallen verplaatst dit gedrag zich ook naar de mail. In veel van de gevallen gaat het dan om een trol die bekend is met het bedrijf en er een bepaalde ervaring mee heeft.

Wat kun je ertegen doen?

Als je te maken hebt met trollen die gevaarlijke linkjes op je bedrijfsaccounts plaatsen, bijvoorbeeld onder een zakelijke post als comment, dan kun je meerdere dingen doen. Je kunt ervoor zorgen dat de trol niets meer op jouw pagina kan plaatsen. Daarnaast is het goed om een vaste post bovenaan je pagina te plaatsen waarin je mensen waarschuwt niet op linkjes te klikken die niet van jou afkomstig zijn. Helaas heb je vaak met meerdere trollen te maken en zal blokkeren lang niet altijd meevallen. Als je met de tweede variant te maken hebt, dan gaat het vaak om een enkele trol. Deze kun je blokkeren. Het kan zijn dat deze steeds een ander account aanmaakt. Blijf dan blokkeren. Ook in je mailbox kun je de mailadressen van deze persoon blokkeren. Uiteraard zou je kunnen proberen uit te zoeken wie het is, zodat je deze persoon kunt aanspreken. Doe dit liever niet online, want de andere persoon kan het gesprek dan openbaar publiceren.

The post Veel ondernemers krijgen met ‘trollen’ te maken appeared first on Profnews.nl.

Bron: Veel ondernemers krijgen met ‘trollen’ te maken