Heden ten dage gaat er ogenschijnlijk geen dag voorbij zonder dat er een thema aan verbonden is. Zoals men vroeger heiligendagen en naamdagen kende, hebben diverse dagen van de week plaats moeten maken voor moderne vormen van invulling. Natuurlijk houden we als samenleving de feestdagen vast die ons binden in een cultuur, zoals Christelijke Kerstdagen, Islamitisch Offerfeest of Hindoestaans Holifeest. Maar feestdagen die minder cultuur gebonden zijn, en waar we geen vrije dag voor kunnen krijgen, worden in principe aangegrepen als gemeenschappelijk cultureel erfgoed.
Opkomst van een volksfeest
Een paar decennia geleden kwam in Nederland meer en meer belangstelling voor het Noord – Amerikaanse Halloweenfeest. Door films en televisieseries, waarin dit volksfeest aangegrepen werd als dankbaar griezelthema, won het feest in Nederland aan populariteit. Door die toenemende populariteit nam ook de vraag toe naar georganiseerde Halloweenfeesten en de bijbehorende kostuums en feestartikelen. Hoewel de Halloweenfeesten in Ierse pubs in de hoofdsteden, de kar lang hebben getrokken, valt het feest nu ook in de rest Nederland nauwelijks meer weg te denken.
Internationale overlapping
Het grappige is dat volksfeesten over de gehele linie groter lijken te worden. Want naast het Halloweenfeest op 31 oktober, vieren veel mensen daarnaast in toenemende mate Sint Maarten op 11 november. Slechts twee weken later, maar met een andere invalshoek. In plaats van de nadruk te leggen op het verheerlijken van dood en verderf, betekent Sint Maarten vooral een optocht van kinderen met lampionnen. Ondanks dit saillante verschil, zijn er ook overeenkomsten. Zo is het kaarsje in een uitgesneden pompoen bij zowel Halloween als Sint Maarten, onderdeel van de traditie. Ook het ophalen van snoep langs de deuren, wat weer voorkomt uit de bedelfeesten van voorheen, is wellicht voor de kinderen het meest aantrekkelijke onderdeel.
Kiezen of delen
Soms echter, lijkt de populariteit van volksfeesten samen te hangen met commercie. Wat natuurlijk niet zo gek is. Al maanden van tevoren wijzen diverse winkeliers de massa erop dat er een gemeenschappelijk feest op handen is, met reclames. Het kopen van kerstballen en paastakken vergroot de feestvreugde. Zet de vriezer maar vast vol met hapjes en vergeet ook niet de chocola. Geen wonder dat het lijkt alsof er steeds meer feesten bijkomen. Door die feestmoeheid vergeten we af toe dan ook een opgelegde verantwoordelijkheid als secretaressedag of opa – en – omadag.
De liefdesverzekering
In die categorie feestdag valt inmiddels ook Valentijnsdag. Als een van de weinige feestdagen die over de hele wereld erkend wordt, waarschijnlijk wegens het niet religieuze karakter, had deze dag een andere betekenis dan nog niet zo heel lang geleden. Wie weet nog dat Valentijnsdag de dag was waarop individuen de kans kregen om als stille aanbidder de liefde te verklaren aan een nietsvermoedende bofkont? Met een handgeschreven kaartje? Tegenwoordig dien je jaarlijks op deze dag je wederhelft te verzekeren van onvoorwaardelijke liefde middels steeds exorbitantere cadeaus.
Anti – Valentijnsdag
Enkele Chinese studenten waren dit gegeven begin jaren ’90, helemaal zat. Ze bedachten daarom een anti – Valentijnsdag. Hiermee omarmden ze het feit dat ze vrijgezel waren. Doel van de dag? Nu eens niet iets voor een ander kopen, maar gewoon lekker voor jezelf. Voor Chinese mannen is het vrijgezel zijn sowieso een hot topic. Omdat het grote land een hele lange periode gebukt is gegaan onder het 1 – kind beleid, en de meeste ouders liever een jongen wilde hebben dan een meisje, is er nu een enorm overschot aan mannen. Daardoor is het voor heel veel Chinezen simpelweg een hele opgave om een vrouwelijke partner te schaken.
Makkelijkste internationale feestdag ooit
Aldus geschiedde, Singles Day was geboren. Omdat Singles Day is verzonnen door vier vrijgezellen, kozen zij naar verluid de datum 11 november. Dit omdat het in numerieke waarde vertaald als vier eentjes naast elkaar. Het representeert zodoende de scheppers van Singles Day, vier vrijgezelle mannen. Mannen die geen vrouwen nodig hebben om gelukkig te worden, die zichzelf wel kunnen vermaken, en die zich één keer per jaar van zichzelf mogen verwennen door iets extra’s aan te schaffen. Chinees winkelplatform Alibaba zag hier wel brood in, en verzon de Singles Day Sale. Om de singles tegemoet te komen, boden veel webshops steeds meer en steeds hogere kortingen. Doordat Alibaba wereldwijd opereert, viel de Singles Day Sale over de hele wereld in goede aarde. En door de populariteit van die specifieke uitverkoopdag, is Singles Day ineens iets geworden om naar uit te kijken voor iedereen, of je nou single bent of niet.
The post Singles Day als internationale feestdag appeared first on Profnews.nl.