De Nederlandse startup EV-Box mag zich oprecht de internationale marktleider in laadpalen en laadoplossingen voor electrische autos noemen. Buiten de hardware voor het laden biedt het bedrijf software oplossingen voor het opereren en onderhouden van laadpunten. Aan het einde van 2015 begon het bedrijf internationaal heel snel te groeien waarbij ze internationaal personeel moesten werven. Ze liepen daar tegen een grote uitdaging aan: snel goede mensen werven in een nieuwe industrie.
“Het is heel lastig om mensen te vinden omdat de markt nog zo nieuw is. Je kan niet de mensen vinden met de juiste ervaring. Soms is die ervaring overbodig, maar ze moeten op zijn minst ervaring hebben met vergelijkbare bedrijven of een affiniteit met ons product hebben.” Winny van der Sleet, Human Resources Manager bij EV-Box.
De oplossing voor dit probleem? EV-Box koos voor een volwaardig ATS (Applicant Tracking System) voor al hun vacatures. Hiermee konden ze met gemak structuur creëren in alle recruitment processen en een overzicht behouden van alle sollicitanten voor elke vacature. Wanneer ze zelf geen geluk hadden in bepaalde markten werden externe recruiters ingeschakeld, die naadloos geïntegreerd konden worden in het systeem. Ook konden andere, minder voor de hand liggende jobboards, ingeschakeld worden. Door verschillende strategieën te gebruiken kon elke opening snel worden gevuld. Vanuit deze processen hebben ze de volgende lessen geleerd:
De marketing en branding van je bedrijf maakt het verschil voor kandidaten.
Volgens Winny draagt de kracht en de creativiteit van de marketingafdeling bij aan het succes van de wervingen. Zo kun je met behulp van het ATS een aantrekkelijke carrière pagina opzetten, en de applicaties makkelijk verwerken. De eerste indruk van het bedrijf dient mensen een positieve indruk te geven. Dit heeft tot gevolg dat mensen enthousiast raken en met de juiste verwachtingen aan het applicatie proces beginnen.
Een goede teamspirit draagt bij aan het totaalbeeld voor de applicanten.
Het moderne kantoor en het gevoel van samenhorigheid doen mee aan het totaalpakket van wat EV-Box biedt. Zelfs de internationale mensen worden uitgenodigd om langs te komen in Amsterdam om te ervaren hoe het team met elkaar werkt. Een extra moeite, maar een die wonderen doet voor het gevoel van een medewerker die vanuit een ander land werkt. Het creëren van een sterke bedrijfscultuur is daarom van groot belang in het werven en onboarden van nieuwe werknemers.
Wees niet bang het netwerk van je medewerkers in te schakelen voor het vinden van nieuw personeel.
Het vinden van talenten kan een nachtmerrie zijn, zeker in markten die nog onbekend voor je zijn. Door het inschakelen van het eigen netwerk en het opzetten van een referral programma kon EV-Box snel het team uitbreiden. ‘’Als je werkt met een jong team, dan hebben ze vaak een groot netwerk van ambitieuze vrienden”, zegt Winny. Via het netwerk van hun medewerkers kon het bedrijf een beeld schetsen van de verschillende internationale markten en wat nodig was om te slagen.
EV-Box wist zijn eigen recruitment strategie snel aan te passen om om te kunnen gaan met de internationale groei van het bedrijf. De implementatie van het ATS van Recruitee speelde een belangrijke rol in het versnellen van dit process. Daarnaast werden de bedrijfscultuur en de netwerken van het volledige team aan het werk gezet om nieuwe markten te begrijpen en toptalenten te vinden. Hoe ga jij je internationale groei aanpakken?
Author bio:
Perry Oostdam is de co-founder van Recruitee, een collaboratieve oplossing voor het werven en onderhouden van sollicitanten. Recruitee helpt met het optimaliseren van het complete werving en selectieprocess vanaf het vinden, benaderen en volgen van kandidaten tot het managen en verspreiden van vacatures. Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam en Poznań en wordt ingezet door organisaties over de hele wereld.
The post Hoe recruit je snel een internationaal team als je bedrijf groeit? Leer van het succesverhaal van EV-Box appeared first on Profnews.nl.