Acquisitie bestaat uit twee soorten, namelijk koude en warme acquisitie. Bij koude acquisitie gaat het om het telefonisch benaderen van totaal onbekenden. In de meeste gevallen wordt er enkel uitgezocht welke mensen er misschien interesse hebben en deze personen worden gebeld zonder dat er ooit eerder contact is geweest. Warme acquisitie is telefonisch contact met iemand waar wel al eerder contact mee is geweest. Dit kan een eerdere klant zijn, maar het kan ook iemand zijn waar bijvoorbeeld al eens contact mee is geweest via social media. Warme acquisitie kent diverse voordelen ten opzichte van koude acquisitie.
Verkopen worden makkelijker gesloten
Het is veel makkelijker om iets te verkopen aan iemand waar al eerder contact mee is geweest. In de meeste gevallen gaat het om een persoon die al eerder iets bij jou heeft aangeschaft of om iemand die via andere wegen om informatie heeft gevraagd. In vrijwel alle gevallen gaat het om mensen die, op welke wijze ook, al eens hebben laten zien dat er een interesse in jouw diensten of producten bestaat. Omdat je dit al zeker weet sta je zelf ook wat makkelijker in het gesprek en is het een stuk makkelijker om uiteindelijk daadwerkelijk een deal te sluiten.
De sfeer is meer ontspannen
Warme acquisitie zorgt voor veel minder stress dan koude acquisitie. Ook dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de persoon aan de andere kant van de lijn al heeft laten zien dat er interesse bestaat. Daarnaast heb je de betreffende persoon al eens eerder gesproken, persoonlijk, telefonisch of via internet. De persoon aan de andere kant weet dan ook wie jij bent en dit zorgt al voor een goede basis voor een aangename sfeer. Het gesprek verloopt veel meer ontspannen en dit vergoot de kans op succes.
Het gesprek kan worden gepland
Met warme acquisitie heb je de mogelijkheid om het gesprek te plannen. Je kunt bijvoorbeeld via social media of via de mail een afspraak maken voor een gesprek. Hiermee zorg je ervoor dat je de persoon die je belt niet overvalt met een telefoontje. Daarnaast weet je zeker dat er rekening wordt gehouden met het gesprek, dus er is voldoende tijd en er hoeft niet gehaast te worden. Beide partijen kunnen zich voorbereiden op het telefonische gesprek, waardoor het gesprek zelf ook veel makkelijker en effectiever zal verlopen.
Het kost niet zo veel tijd
Je hoeft aan de telefoon niet eerst uit te leggen wie je bent en wat je doet. De andere persoon kent jou immers al. Hierdoor neemt warme acquisitie aanzienlijk minder tijd in beslag dan koude acquisitie. Als je iemand belt die je niet kent, dan moet je eerst de nodige uitleg geven. Daarnaast moet je het vertrouwen van de andere partij nog zien te winnen. Dit is niet nodig wanneer je iemand belt die je al eens hebt gesproken. Je bent dus sneller klaar en je hebt een grotere kans op succes.
The post Wat zijn de voordelen van warme acquisitie? appeared first on Profnews.nl.