Koude acquisitie lijkt een beetje uit de tijd te raken. Hoe vaak overkomt het jou thuis nog dat je gebeld wordt door een bedrijf dat je niet kent? Zelden waarschijnlijk. Bij koude acquisitie draait het om het benaderen van mensen die mogelijk interesse hebben in jouw dienst of product. Veel ondernemers vinden het lastig om zich met koude acquisitie bezig te houden, vooral omdat zij niet (meer) gewend zijn om zomaar even contact op te nemen met iemand die zij niet kennen. We durven gewoonweg de telefoon niet meer op te pakken om uit het niets iemand te bellen en deze persoon iets aan te bieden. De kans bestaat immers dat je afgewezen wordt. Toch is koude acquisitie zeker nog wel goed in te zetten voor je bedrijf.
Elke nieuwe klant is er één
Een veel gehoord excuus van ondernemers om geen aandacht te besteden aan koude acquisitie is dat er veel afwijzingen plaatsvinden. In de regel is dit zeker waar. Wanneer er tien mensen worden gebeld, dan kan het zijn dat negen mensen aangeven geen interesse te hebben. Dit hoor je snel genoeg. Mensen geven tijdens een telefoongesprek al snel aan dat er geen interesse is, vooral omdat het telefoongesprek dan zonde van de tijd en moeite is. Je loopt dus geen risico dat je een half uur besteedt aan iemand die niet geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Je kunt hierdoor makkelijk tien mensen in een uur bellen. Als er dan maar één persoon iets afneemt, dan heb je toch een klant erbij in een uurtje tijd. Natuurlijk zeggen negen personen ‘nee’, maar die ene persoon is juist belangrijk. Iedere klant is er één.
Een leuk gesprek is het halve werk
Wanneer je je bezig gaat houden met koude acquisitie, dan is een positieve instelling heel belangrijk. Het is goed om een leuk, spontaan en prettig gesprek met iemand te houden. Als iemand geen interesse heeft, dan kun je hier niets aan veranderen. Wat je wel kunt veranderen is de manier waarop deze persoon op het gesprek terugkijkt. Deze persoon kan je opdringerig, zeurderig en onbeschoft vinden, maar deze persoon kan je ook spontaan, vriendelijk en grappig vinden. We leven in een tijd waarin social media een grote rol speelt. De kans is daarom groot dat er een post over het gesprek met jou op social media verschijnt. Dan wil je natuurlijk wel dat dit een goede post is, want positieve posts kunnen je alsnog klanten opleveren, ook als de betreffende persoon zelf geen interesse had.
Koude acquisitie werkt juist nu
De vraag of koude acquisitie nog wel werkt kan heel makkelijk worden beantwoord: ja, zeker nu. Waarom zeker nu? Omdat de meeste bedrijven er nu juist geen aandacht meer aan besteden. Er zijn nog maar weinig ondernemingen die de telefoon eens oppakken voor een uurtje bellen met prospects. Door juist wel te gaan bellen val je dus ook al op. Mensen zullen zeker zien dat jij de moeite hebt genomen om persoonlijk contact op te nemen en dit loont in meerdere gevallen. Uiteindelijk gaat de meeste communicatie tegenwoordig via internet, dus jij kunt jezelf goed onderscheiden door je te focussen op koude acquisitie.
The post Koude acquisitie, werkt dat nog? appeared first on Profnews.nl.