De ideale werknemer vinden via Social Media: hoe doe je dat?

De meest recente cijfers van het Social Media Recruitment onderzoek tonen het aan: personeel werven via Social Media blijft aan populariteit winnen. Personeel werven via Social Media staat hierbij niet alleen op zichzelf, maar is ook een handig middel om aan Employer Branding te doen. Vooral LinkedIn en Facebook worden als voornaamste wervingskanalen gebruikt om rechtstreeks in contact te staan met een specifieke doelgroep. Talloze kanalen, honderden mogelijkheden – maar dankzij volgende vijf tips is personeel werven via Social Media opnieuw een stuk overzichtelijker.

Stap 1: Kies voor een afbakening

Deze stap kennen we eigenlijk al van het klassieke wervingsproces. De ideale werknemer kan je immers enkel vinden indien je ook weet hoe hij of zij eruit hoort te zien. Stel daarom een stug profiel op met alle kenmerken waaraan die ideale werknemer moet voldoen: van diploma’s tot ervaring en kwaliteiten. Tracht nadien uit te zoeken welke kanalen populair zijn voor jouw doelgroep. Gaat het om hoogopgeleiden, dan kan je personeel zoeken via LinkedIn. Facebook heeft dan weer een breder publiek en twitter kan vooral handig zijn om bepaalde beroepsgroepen te vinden op basis van relevante hashtags, bijvoorbeeld #advocaat.

Stap 2: Maak gebruik van de mogelijkheden van ander platform

Wanneer we voor de eerste maal personeel werven via Social Media, dan zal je al snel merken dat ieder platform zijn eigen mogelijkheden en potentieel kent.

Via Facebook maak je best gebruik van de Vacature-app die in iedere pagina kan geïntegreerd worden. Via Twitter kan je zelf op zoek gaan op basis van hashtags, maar dat kost heel wat tijd en moeite. Eenvoudiger is het om zelf jouw vacature te tweeten en de juiste hashtags te gebruiken: #vacature, #jouwbaan of #job zijn bijvoorbeeld onontbeerlijk bij een vacaturetweet. Voeg dan ook minimaal de plaatsnaam of de regio toe aan jouw tweet. Plaats uiteraard ook een linkje naar een webpagina met meer informatie over de vacature.

Personeel zoeken via LinkedIn is dan weer een stuk intensiever. Plaats je vacature bijvoorbeeld in je statusupdate en ga het gesprek aan met zij die dit interessant vinden. Personeel zoeken via LinkedIn doe je ook in de vele groepen waar jouw doelgroep mogelijks actief is. En vergeet uiteraard niet dat je ook intensief op zoek kan gaan naar geschikte profielen en hen rechtstreeks kan contacteren, zoals een headhunter zou doen. Vooral bij moeilijk in te vullen vacatures kan dat laatste erg interessant zijn.

Geef jouw onderneming bovendien ook een ‘gezicht’: zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel volledig is en voeg alle relevante gegevens toe. Wanneer we personeel zoeken via LinkedIn, dan kan het ook aangeraden zijn om de Company Insider Plugin te installeren: zo krijgt jouw onderneming ook effectief het gezicht van alle personeelsleden die er werkzaam zijn.

Stap 3: Scan iedere kandidaat

Het grote voordeel van Social Media is dat je erg snel veel kandidaten kan scannen. Je zal dan misschien wel veel meer reacties ontvangen, maar je kan ook een stuk eenvoudiger het kaf van het koren scheiden. Eventuele gaten in Cv’s kunnen achterhaald worden en feestgangers kunnen eenvoudig opgespoord worden. Zorg er anderzijds ook voor dat je niet vervalt in stereotypen: ook een goede journalist kan natuurlijk eens van een feestje genieten.

Stap 4: Reageer op iedere sollicitatie

Vergeet niet om op iedere sollicitatie te reageren, net zoals je bij klassieke werving zou doen. Geef aan waarom de kandidaat niet voldoet aan de gestelde vereisten en wens hem of haar nog veel succes in de verdere loopbaan. Je wilt toch niet dat de sollicitanten op een feestje kwalijke woorden vertellen over jouw onderneming? Vergeet ook niet om alle interessante sollicitanten te noteren: eventueel kan je hen later nogmaals contacteren indien er een nieuwe opportuniteit zich voordoet. Communiceer dat dan ook en vraag hen of je hen later mag contacteren indien er een nieuwe vacature open komt te staan.

Stap 5: Het succes zit ‘m in de mix

Alhoewel personeel werven via Social Media een uitstekende wervingstool kan zijn, zit het geheim ‘m nog steeds in de mix van wervingskanalen. Wees consequent en kies enkel voor een kanaal indien je het ook voldoende opvolgt en er de tijd voor kan vrijmaken. O ja: durf uiteraard ook nog steeds gebruik te maken van de klassieke wervingskanalen – want ook hier vallen de vele sollicitanten nog steeds hardnekkig op terug.

The post De ideale werknemer vinden via Social Media: hoe doe je dat? appeared first on Profnews.nl.

Bron: De ideale werknemer vinden via Social Media: hoe doe je dat?