Iedereen kent ze wel, de traditionele reclamefolders. Je ontvangt ze vaak wekelijks in de bus, in de hoop dat je als ontvanger de folders gaat lezen en hier iets mee gaat doen. Nog niet zo heel lang geleden waren reclamefolders de belangrijkste manier voor bedrijven om hun klanten te bereiken, en hun diensten of producten onder de aandacht te brengen. Wat voor effect heeft de folder tegenwoordig nog, en werkt dit nog als marketing methode?
Mede door de komst van het internet zijn de reclamefolders een beetje ondergesneeuwd geraakt in het nieuws. Het is, mede door het internet, voor adverteerders steeds gemakkelijker geworden om via andere kanalen de doelgroep te bereiken, en dit bovendien te kunnen meten. De verschuiving van marketing heeft plaatsgevonden van radio, tv en folders naar online advertenties en social media. Heeft het ontwikkelen en verspreiden van een folder nog wel zin, of beland deze direct na ontvangst in de (digitale) prullenbak?
Het effect van de folder
Van een geprinte folder is het bereik vaak moeilijk te meten. In 2017 is er door het NOM een bereiksonderzoek uitgevoerd naar het bereik, effect en het profiel van folder lezers. Op een populatie van ruim 13 miljoen Nederlanders bekijkt maar liefst 95% van de populatie reclamefolders, waarvan 11,4 miljoen de geprinte folder en 4,4 miljoen de digitale versie. Tussen deze groepen is 25% overlap van mensen die zowel de digitale als de geprinte folder lezen. Hieruit kan je concluderen dat de folder, in welke vorm dan ook, een zeer grote doelgroep heeft binnen Nederland.
Naast het grote bereik van de folders, komt 81% van de doelgroep in actie door het lezen van de folder. Dit betekent natuurlijk niet dat 81 van de 100 klanten ook direct een aankoop doen, of een bestelling plaatsen, maar wel dat deze klanten potentieel terug zullen komen voor een product of dienst.
Folders als marketingmiddel?
Zowel de digitale als geprinte folder is, gezien de cijfers, nog steeds een belangrijke speler in de wereld van marketing. Het bereik van folders is nog steeds bijzonder groot, en het uiteindelijke actie percentage is ook zeer hoog. Dus, afhankelijk van het soort producten of diensten dat je aanbiedt, kan het zeer aantrekkelijk zijn om een folder te ontwikkelen, en deze digitaal en geprint te verspreiden.
Als je naar een gepersonaliseerde folder kijkt dan is dit percentage nog veel hoger. Door de ontvanger op maat aan te spreken met aanbiedingen speciaal gericht op zijn of haar wensen is de kans groot dat de verkopen nog meer omhoog gaan.
Kwaliteit
Wanneer je kiest om je boodschap te verspreiden met een folder, is het van groot belang dat deze aantrekkelijk is voor de doelgroep. In het geval van een folder die uitgedeeld of bezorgd zal worden is het verstandig om na te denken over de papiersoort, de afwerking en een aantal andere zaken. Het is een goed idee om te kiezen voor een drukwerk partner die precies aanbiedt wat je voor ogen hebt, en je eventueel kan adviseren. PeterPrint is een online drukkerij waar je eenvoudig online je papiersoort, het soort bedrukking en de verschillende soorten afwerking kan samenstellen, zodat je de perfecte folder laat drukken!
Bron: NOM “Het bereiksonderzoek voor folders 2017”
The post Folders ouderwets? appeared first on Profnews.nl.
Bron: Folders ouderwets?