Een succesvol gesprek met een klant vertalen in een uitstekende offerte: het is niet altijd even eenvoudig. Een succesvolle offerte is dan ook een exemplaar dat prettig leest, aansluit bij de wensen van de klant en bovendien ook een uiterlijk heeft dat kan scoren. Voor onderstaande tips vertrekken we van een offerte door een webontwikkelaar, maar uiteraard kunnen ze ook voor andere ondernemingen dienen.
Een succesvolle offerte begint bij het kennismakingsgesprek
Een succesvolle offerte moet altijd aansluiten bij de wensen van de klant. Om dat te bewerkstelligen is het natuurlijk van belang om deze wensen ook grondig in kaart te brengen. Stel daarom gerichte vragen en probeer die wensen te doorgronden. Eventueel kan je bepaalde uitspraken of verzuchtingen van de klant noteren en deze nadien overnemen in de offerte. Zo kan de klant bijvoorbeeld aanhalen dat een vorige ontwikkelaar wel goed werk leverde, maar dat de website te snel reageerde. In de offerte neem je dan duidelijk op dat voldoende responssnelheid een van de te bereiken resultaten zal zijn. Uiteraard zal je hiervoor adviezen moeten formuleren en een inschatting moeten maken van de werkuren en kosten. In een ideaal geval kan je verschillende adviezen uitbrengen waaraan telkens een offerteprijs verbonden is. Zo heeft de klant niet alleen keuzemogelijkheid, maar kan je ook de best geschikte prijs garanderen.
Een handige tip om na te gaan of je de klant voldoende centraal geplaatst hebt: tel het aantal keren dat je de woorden ‘u’ en ‘wij’ gebruikt hebt. Een ideale verhouding is 33%/66%.
- De klant wordt centraal geplaatst;
- De woorden van de klant worden opgenomen in de offerte;
- Verschillende alternatieven worden aangeboden.
Noteer concreet de voordelen voor de klant in jouw succesvolle offerte
Een offerte hoort meer te zijn dan enkel en alleen cijfertjes en berekeningen. Een goede offerte weet de verzuchtingen en wensen van de klant te vertalen in voordelen die worden afgewogen ten opzichte van de huidige situatie. Zo kan een bepaalde applicatie de interne werktijden helpen te verminderen waardoor een bepaalde terugverdientijd wordt bereikt. Door dergelijke voordelen concreet aan te geven en terug te koppelen naar de probleemstelling, voorkom je dat de klant zomaar de goedkoopste offerte zal selecteren. Focus je op de meerwaarde van jouw diensten en niet op de prijs. Ervaring leert ons dat de prijs zelden de enige doorslaggevende factor hoeft te zijn.
- Vertrek vanuit een probleemstelling;
- Formuleer de voordelen voor de klant;
- Vertaal prijzen in praktische terugverdientijden of voordelen.
Zorg voor een mooi uiterlijk van jouw succesvolle offerte
Een derde tip voor een succesvolle offerte is dan weer het verzorgen van het uiterlijk van de offerte. Geen zorgen: het kost weinig moeite om van jouw offerte een prachtexemplaar te maken. Overdrijf anderzijds niet: als je geen grafisch ontwerper bent hoef je ook geen kunstwerk af te leveren. Het doortrekken van de uitstraling van je onderneming is daarentegen een minimale vereiste.
Plaats je eigen logo en dat van de klant op de offerte en kies voor een exemplaar in kleur. Gebruik één lettertype maar zorg wel voor structuur door koppen aan te brengen. Bij een afgedrukte offerte verdient het de nodige aanbeveling om deze op stevig papier af te drukken.
Eventueel kan je verschillende bijlagen aan de offerte toevoegen. Naast de klassieke urenbegroting en de globale projectplanning kan je bijvoorbeeld de productspecificaties, de voorwaarden en eventuele referenties toevoegen. Werk je met een ontwikkelingsteam? Verklein dan de afstand met de eventuele klant door een en ander persoonlijk te maken. Voeg een bijlage toe met de gegevens van iedere medewerker, zijn taken en specialiteiten en voeg ook gewoon een foto toe om het geheel een persoonlijke tint te geven. Succes gegarandeerd.
- Kies voor een offerte met bijlagen;
- Plaats ook het logo van de klant en zijn gegevens op de offerte;
- Kies voor een mooi maar eenduidige look;
- Geef de offerte een persoonlijke toets door bijvoorbeeld foto’s toe te voegen.
Evalueer voortdurend
Succesvol offreren, dat is voortdurend bijleren. Bovenstaande tips focussen dan wel op een webontwikkelaar, maar in de praktijk is de situatie voor iedere business en type klant een tikkeltje anders. Zorg ervoor dat je bij het eerste gesprek de wensen en verzuchtingen reeds grondig formuleert. Door voortdurend te evalueren zal je ook zelf ontdekken welke argumenten voor een bepaald type klant al dan niet scoren.
Haalde je de opdracht niet binnen? Geef dan gewoon nog eens een belletje en wens de andere partij succes. Maak er intussen ook gewoon gebruik van om te vragen waarom hij of zij een andere opdrachtnemer verkoos. Dergelijke gegevens zijn van goudwaarde om in de toekomst beter te offreren.
- Hou gegevens bij van geslaagde en gefaalde offertes;
- Vraag de andere partij om feedback;
- Pas de manier van offreren aan in functie van de verzamelde gegevens.
The post Tips om van jouw offerte een succesverhaal te maken appeared first on Profnews.nl.