Internationaal met je webshop? Hier moet je aan denken

Ons land kent inmiddels vele webshops. Van lokale hobby-matige verkopers tot grote elektronicaketens. De meeste webshops zijn gericht op de Nederlandse markt, maar veel producten kun je prima in het buitenland verkopen. Dit kan je omzet verveelvoudigen. Voordat je de webshop beschikbaar maakt in andere landen, moet je wel met een aantal zaken rekening houden. In dit artikel helpen we je op weg.

Welke landen wil je bereiken

Het is vooral belangrijk om een keuze te maken waar je de producten aan de man wilt brengen. Ieder land heeft namelijk een aantal kenmerken die afwijken van de Nederlandse markt. Denk hierbij aan:

  1. Taal;
  2. Cultuur;
  3. Prijsniveau;
  4. Andere wetgeving;
  5. Afwijkende verkoopvoorwaarden.

Uiteraard is het afhankelijk van product en land wat nog meer relevant is, maar vooral de taal en cultuur zijn ontzettend belangrijk. Lees meer hierover van de Auteur op Emerce of Sam van Gentevoort.

Zorg voor goede content

Als jij als Nederlandse klant een product koopt in een buitenlandse webshop, is de taal belangrijk. Voor Nederlanders is de Engelse taal acceptabel. Dit geldt echter niet in bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Daarom moet de content geschreven zijn in de voertaal van het land zelf. Vertaalbureaus zoals Fairlingo kunnen je hier mee helpen. Ook de inhoud is uiteraard van belang. Wil je goed gevonden worden door zoekmachines, dan moet je de juiste termen in de inhoud verwerken. Doe onderzoek naar de relevantie van zoekwoorden in het land waar je wilt gaan verkopen. De content moet ook afgestemd zijn op de buitenlandse koper. Die kunnen volgens andere normen en waarden leven dan je gewend bent.

Cultuurverschillen

Cultuurverschillen zijn een belangrijke reden waarom je niet eenvoudig een buitenlandse markt veroverd. De belangrijkste tip voor ons als Nederlander, is dat je niet te direct moet zijn. Wij zijn deze benadering gewend, maar wereldwijd is vrijwel iedereen, meer terughoudend. Houd daarom in je achterhoofd dat de Nederlandse benadering vaak agressief overkomt. Pas je schrijfstijl daarop aan.

Betaalsystemen

Een ander aspect van een webshop is de betaling. Het systeem is gebaseerd op ‘gelijk oversteken’. Dit betekent dat er een betaalsysteem moet worden gebruikt. Het iDeal betaalsysteem is internationaal niet bruikbaar. In Groot-Britannië, Spanje en Frankrijk wordt nog altijd het meest met een credit card betaalt. In Duitsland heeft men het Sofort betaalsysteem geïntroduceerd. Dit is vergelijkbaar met iDeal, maar nog niet erg populair. Het systeem SEPA direct debit wordt veel meer gebruikt. In België is Mister Cash het meest gebruikte betaalsysteem in webshops. Kortom, weet wat het gangbare betaalsysteem is in het land waar je wilt gaan verkopen.

Internationale wetgeving

Naast de betaling is wetgeving belangrijk. Dit heeft te maken met bijvoorbeeld de cookies van je webshop en de advertentie rechten. Maar ook zaken als copyright van content, betaalvoorwaarden en verzendmethoden. Het is verstandig om vooraf uit te zoeken wat de wet- en regelgeving is, in het land waar je wilt gaan verkopen. Als je precies wilt weten hoe dat zit, dan kun je de betreffende ambassade benaderen.

Voorwaarden webshop

In relatie met de wet- en regelgeving, zijn de verkoopvoorwaarden van je webshop van belang. Ten eerste moeten de buitenlandse klanten niet afgeschrikt worden door strenge voorwaarden. Aan de andere kant wil jij geen betalingen mislopen door verkeerd gekozen termen. Om maar te zwijgen van allerlei claims vanuit buitenland. Je kunt bijvoorbeeld een buitenlandse webshop opzoeken en hun voorwaarden doorlezen. Gebruik deze vervolgens met het opstellen van de verkoopvoorwaarden. Pas wel op dat je niet de tekst van een ander exact kopieert.

Internationaal gaan met je webshop is een mogelijkheid om je omzet te verveelvoudigen. Doe het wel goed en verdiep je goed in de taal, cultuur, betaalsystemen en wetgeving. Leer ook van andere bedrijven die internationaal succesvol zijn.

The post Internationaal met je webshop? Hier moet je aan denken appeared first on Profnews.nl.

Bron: Internationaal met je webshop? Hier moet je aan denken