Via Adwords smart bidding kan je (gedeeltelijk) automatisch biedingen instellen op basis van een simpele kansberekening: hoe groot is de kans dat de advertentie conversie oplevert? Adwords smart bidding heeft heel wat voordelen te bieden, maar toch moeten we scherp blijven en oog hebben voor enkele minder slimme aspecten van het automatisch algoritme.
Adwords smart bidding biedt groot potentieel
Via Adwords smart bidding kan je het effect van je Adwords-campagnes vergroten. De geavanceerde machine learning helpt nauwkeuriger te voorspellen hoe bepaalde biedingsbedragen zich verhouden tot de conversiewaarden. Aangezien je rekening kan houden met een ruime hoeveelheid signalen, kan je de biedingen automatisch laten optimaliseren. Wat mij betreft is het grootste voordeel van Adwords smart bidding dan weer de mogelijkheid om de biedingen te optimaliseren binnen jouw toeschrijvingsmodel. Zo kan je klanten nog eerder bereiken in de aankoopcyclus en zorg je ervoor dat de conversie ervan beter aansluit bij de doelstellingen van jouw website. Uiteraard zullen anderen weer andere voordelen aanhalen. De transparante prestatierapporten helpen hoe dan ook de contra’s te counteren en het maximale uit het automatisch bieden te halen. Toch blijft zorgvuldigheid ook hier heel belangrijk.
- Via Machine Learning kunnen we een nog hogere conversiewaarde bereiken (Maximize Conversions en Target CPA);
- Uitgeven in functie van de omzet (Target ROAS);
- We kunnen klanten nog eerder bereiken;
- Handige prestatierapporten helpen de resultaten te verfijnen.
Toch niet altijd even geschikt
Alhoewel Adwords smart bidding heel wat voordelen te bieden heeft, moeten we ook voldoende scherp blijven. De vrijgekomen tijd spendeer je dan ook beter aan het analyseren en optimaliseren van de resultaten. Zo merken we bijvoorbeeld dat het automatisch algoritme het minder goed doet met dagaanbiedingen: het algoritme meet het succes en probeert het de dagen nadien na te bootsen (met tegenvallende resultaten). We moeten nog steeds monitoren en ingrijpen om te voorkomen dat het niveau vliegensvlug daalt.
Bovendien moet je ook al voldoende volume hebben in je account om naar een target toe te werken. Dat is ook logisch: smart bidding lukt enkel indien er voldoende gegevens zijn om te analyseren en wanneer die analyse voldoende representatief is. Vooral bij websites die maar net voldoende volume hebben, durft het soms toch eens mis te lopen.
- Niet geschikt bij weinig volume;
- Niet geschikt bij dagaanbiedingen;
- Belangrijk om te monitoren en in te grijpen;
- Belangrijk om rapporten te analyseren en bij te sturen.
Conclusie
Nieuwe campagnes staan standaard ingesteld op handmatige CPC. Biedingsoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van Google Adwords omdat zowel een hogere kwaliteitsscore als hogere biedingen in een hogere positie kunnen resulteren. Biedingsoptimalisatie vergt echter veel tijd en moeite. Automatische biedingen bieden dan ook een uitstekend alternatief indien je voldoende volume in je account hebt. Het helpt de conversie te verhogen en klanten nog beter te bereiken. Toch is het belangrijk om voldoende aandachtig te blijven aangezien de biedingen lang niet altijd even efficiënt verlopen.
Als we voldoende volume hebben, voortdurend monitoren, de rapporten analyseren en tijdig ingrijpen? Dan is adwords smart bidding inderdaad een goed idee. In het andere geval? Dan blijf je maar beter bij de handmatige CPC, zo blijf je alvast voldoende aandachtig.
The post Automatisch bieden bij Google Adwords: een goed idee? appeared first on Profnews.nl.