Een goed logo of merk: is bescherming een must?

Wanneer je over een origineel product of dienst beschikt, brengt dit heel wat potentieel met zich mee. Aan de keerzijde van de medaille schuilen echter ook enkele risico’s. Zo zal je vroeg of laat voor de keuze staan om een logo of merknaam al dan niet te beschermen. Je wilt tenslotte niet dat iemand anders met jouw ideeën en succesverhaal aan de haal gaat. Het is dus op zijn minst wel het overwegen waard en misschien wel een vereiste om verdere groei te garanderen. Hierbij willen we meteen aanhalen dat de registratie bij de KVK (Kamer van Koophandel) het registreren van jouw ondernemingsnaam of handelsnaam inhoudt en dus zeker niet gelijk staat aan het registreren van een merknaam.

Waarom zou je een merk registeren?

Het is zeker niet altijd noodzakelijk om een merknaam te registeren. Dit verschilt per onderneming, toch kunnen we makkelijk enkele redenen opsommen om dit wel te doen. Het helpt de waarde van jouw bedrijf te verhogen en je hebt meteen een streepje voor op je concurrenten. Denk maar aan de producten die we zelf telkens opnieuw kopen of hoe we laten ons inspireren door een merknaam en zo heulen met het succes van verschillende franchises. Die laatsten plukken vaak de vruchten van een overbekende merknaam. Anno 2018 (en zeker op het internet) is het hebben en het behouden van een unieke merknaam een must. Het levert namelijk een enorm voordeel op als Google er enkel jouw organisatie uitpikt.

Daarentegen is de bescherming die het registreren van een handelsnaam in het KVK levert slechts beperkt (zowel geografisch als sectoraal) en dien je bewijs van gebruik aan te tonen. Een merknaam laten registreren biedt ook hier oplossingen.

Wat kan je laten registeren?

Elke originele naam en/of logo dat bestaat uit woorden en cijfers, maar ook afkortingen, labels, vormen en zelfs kleuren en stempels, vallen in bepaalde situaties onder het merkenrecht. Uiteraard kan je niet zomaar wat registeren en valt dit onder bepaalde restricties. Zo dient de merknaam informatie te geven over het betreffende product of de dienst die geleverd wordt. Hiernaast dient de merknaam een grafische voorstelling te zijn en moet de merknaam een onderscheidend vermogen hebben. Zo zal ‘Nico’s koekje’ hoogstwaarschijnlijk niet aanvaard worden als merknaam. Een logo bestaande uit een rode bol met een witte achtergrond is ook wat te pover om als “onderscheidend” aanzien te worden.

Hoe kan ik mijn merk laten registeren?

Je kan jouw merk voor een periode van tien jaar laten beschermen (verlengbaar) maar moet dan wel verschillende stappen doorlopen. Opereer je enkel in de Benelux of ook binnen de EU of zelfs mondiaal? Voor ieder unieke situatie dien je bij een andere organisatie aan te kloppen, bij de meesten kan het ook gewoon online. Bovendien zijn er ook talloze merkenbureaus die voldoende juridische knowhow hebben opgebouwd om komaf te maken met de vele restricties en ingewikkelde processen die de wetgever ons voorschrijft bij het aanvragen van een merknaam. Zo wordt er onder meer een onderzoek gedaan naar vergelijkbare merken en de beschikbaarheid van de merknaam die je gekozen hebt. Via de website EUIPO (European Union Intellectual Proporty Office) kan je zelf controleren of een merk al dan niet eerder werd geregistreerd. Merknaamregistratie is telkens voor tien jaar, na deze periode kan je het gewoon weer verlengen.

Opgelet: de kostprijs van de registratie stijgt onder invloed het gebied waarvoor je bescherming wenst. Ook de tussenkomst van een merkenbureau zal de prijs beïnvloeden. Over het algemeen mag je voor bescherming in de Benelux rekenen op ongeveer 500 euro terwijl dit voor een Europese bescherming kan oplopen tot 1.500 euro. Wanneer de merknaam uiteindelijk zou worden geweigerd, ben je de kosten voor het deponeren van je merk sowieso kwijt. Het al dan niet beschermen van een merk roept dus nog enkele andere vragen op, die je eerst dient te beantwoorden. Organiseer ik zelf de registratie of contacteer ik een gespecialiseerd bureau? Een gespecialiseerd bureau zal via een vooronderzoek nodeloze deponeringskosten weten te voorkomen. Bovendien werken sommigen ook via het NCNP-principe waardoor ze minstens het overwegen waard zijn.

The post Een goed logo of merk: is bescherming een must? appeared first on Profnews.nl.

Bron: Een goed logo of merk: is bescherming een must?