Platforms schieten als paddenstoelen uit de grond. Uber heeft er bijvoorbeeld zijn volledig bestaan op gebaseerd. Het is het grootste taxibedrijf ter wereld zonder ook maar één taxi te bezitten. Hetzelfde zien we bijvoorbeeld ook bij Airbnb: niemand biedt meer kamers aan terwijl het niet eens over een eigen hotel beschikt. Kan ook HR wat aanvangen met applicaties? Natuurlijk niet in een soortgelijke grootorde, maar verder kan het er zeker de vruchten van plukken.
Apps om medewerkers te vinden
Er zijn al verschillende applicaties op de markt die werkgever en -nemer met elkaar in contact brengen. Vaak lijkt het uitzendbureau op die manier buitenspel gezet te worden, maar in de praktijk zijn zij er vaak net de grondlegger van. In België zien we het bijvoorbeeld al bij uitzendbureau Accent, dat een soortgelijke app voor de zogenaamde flexwerkers op de markt bracht. In Nederland kennen we bijvoorbeeld OTSO, waarbij je swipet tot je een geschikte job gevonden hebt. Geeft zo’n app bovendien ook reviews van vorige werkgevers? Dan heb je een veel waardevollere tool te pakken dan een sollicitatiebrief met referenties die je zelf nog dient na te gaan. Algemeen wordt aangenomen dat deze apps voor HRM steeds belangrijker zullen worden om geschikte sollicitanten op te sporen.
HRM integreren in bestaande apps
Maakt jouw onderneming gebruik van een applicatie of is het van plan om zo’n applicatie te ontwikkelen? Laat de HR-dienst dan minstens deelnemen aan het ontwikkelingsproces. Dergelijke apps kunnen immers ook voor HRM belangrijke informatie bevatten. Zo zou een koeriersbedrijf gebruik kunnen maken van een applicatie opdat de klant in realtime zijn verzendingen kan opvolgen. Uiteraard is de app voorzien van allerhande snufjes om snel een nieuwe verzending toe te voegen. Facultatief kan de klant dan gevraagd worden om na iedere (succesvolle) aflevering via een simpel recensiesysteem (bv. het aanvinken van een aantal sterretjes) de dienstverlening en de koerier te beoordelen. De verkregen gegevens kunnen dan weer door de HR-dienst gebruikt worden om evaluatiegesprekken en doorgroeitrajecten vorm te geven.
HR apps voor intern gebruik
Steeds meer bedrijven laten applicaties ontwikkelen om intern bepaalde processen efficiënter te laten verlopen. In het kader van het nieuwe werken en het optimaliseren van de kenniseconomie blijkt dat ook een grote meerwaarde te zijn. Zo kan men een app laten ontwikkelen waarmee men de volledige personeelsadministratie stap voor stap afhandelt. De app controleert dan de ingegeven gegevens en gaat na of er geen problemen zijn. Ook kan de app een melding geven indien een bepaald document niet werd opgeladen. Het resultaat? Dossiers worden niet alleen sneller en efficiënter maar bovendien ook correcter afgehandeld.
Er zijn trouwens ook al heel wat bestaande apps die HR kan gebruiken. Zo zijn er apps die stap voor stap arbeidsovereenkomsten helpen opstellen, apps voor het nagaan van de arbeidstijden, apps voor het bijhouden van wetswijzigingen en apps voor interne communicatie met andere diensten.
Ook voor jou interessant?
Het moet natuurlijk gezegd worden dat het laten ontwikkelen van applicaties een dure aangelegenheid is. In de praktijk is dat enkel interessant voor grote bedrijven met een uitgebreide HR-dienst. Voor kleine ondernemingen wordt best gekeken naar bestaande apps die gratis of tegen betaling worden aangeboden. Ga dan wel eerst na welke kosten er aan de app verbonden zijn en of de toegenomen efficiëntie zich ook laat vertalen in financiële winst. Kijk trouwens ook verder dan de belofte “gratis”. Zo maken sommige applicaties het mogelijk om gratis in contact te komen met een medewerker maar ben je nadien wel verbonden aan de hoge uitzendtarieven van het bedrijf dat achter de app schuilgaat. Een kosten-batenanalyse is hoe dan ook altijd aangewezen. Maar dat ze niet achterwege kunnen blijven? Dat zal de toekomst aantonen.
The post Applicaties als groeistimulator in HR appeared first on Profnews.nl.