Jouw Google Analytics resultaten zullen het waarschijnlijk kunnen beamen: het merendeel van de bezoekers op jouw website koopt niks of vraagt helemaal geen offerte. Dat is niet eens abnormaal. De meeste bezoekers weten nog helemaal niet wat ze willen kopen of bij wie ze dat willen doen. Ze scannen het internet af op zoek naar meer informatie en een betrouwbare partij. De bezoeker naar onze website krijgen was een eerste stap, maar nu moeten we ook nog hun vertrouwen winnen en hen tot actie aanzetten. De harde verkooptechnieken worden aan de kant geschoven in ruil voor het zachtere e-mail marketing. Hun mailgegevens verzamelen? Daarvoor doen we beroep op de zogenaamde lead magnets.
Wat is een lead magnet?
Een lead magnet is een manier om de mailgegevens van de bezoekers te verzamelen. De tijd dat bezoekers zich vrijwillig inschreven voor een nieuwsbrief behoort al langer tot de verleden tijd. Een lead magnet zie je dan ook beter als een transactie: in ruil voor hun mailadres geef jij hen iets waardevols in ruil. Het kan bijvoorbeeld gaan om een coachinghandleiding, decoratietips voor in de woning of een voorbeeldcontract van een advocatenkantoor.
Aan welke vereisten moet een goede lead magnet voldoen?
Een goede lead magnet speelt in op de interesse van de bezoeker. Het aanbieden van wooninspiratietips heeft weinig meerwaarde indien het een zakelijke klant betreft die eigenlijk op zoek is naar bureaumateriaal. Een website zal dus steeds verschillende lead magnets moeten hebben die vanaf verschillende webpagina’s bereikbaar zijn (welkom SEO en SEA).
Focus je steeds op een specifieke doelgroep: hoe specifieker de mailinglijst, hoe hoger het succes zal zijn van jouw latere mailing. Bovendien moet de lead magnet ook inspelen op het profiel van de bezoeker: ken je bezoeker, weet waar jouw bezoeker waarde aan hecht en zet dat ook in de praktijk om. Hoe beter jouw lead magnet aansluit bij de bezoeker, hoe meer mailadressen je zal verzamelen.
Verder moet een goede lead magnet altijd gratis worden aangeboden. Natuurlijk is ‘gratis’ ook een beetje relatief: de bezoeker koopt het immers met zijn contactgegevens die uiteindelijk heel waardevol kunnen blijken.
De lead magnet moet ook realistisch zijn, mag geen valse verwachtingen scheppen en moet uiteraard gedeeltelijk inspelen op jouw aanbod. De lead magnet is een streling voor het oog en moet vlot en helder leesbaar zijn.
Uiteraard wil je niet alleen mailadressen verzamelen maar gelijktijdig ook de bezoeker overtuigen van jouw diensten. De lead magnet is dan ook jouw persoonlijke verkoper die alle kneepjes van het vak hoort te kennen. Zelf geen vlotte pen of geen designskills? Doe dan beroep op een specialist die jou kan helpen bij het opmaken van jouw weggever.
De lead magnet weergeven op je website
Een goede lead magnet is heel belangrijk, maar bovendien moet ook de plaatsing op je website de lead magnet extra populair maken. Geef daarom steeds aan wat je de bezoekers belooft. Als webwinkel in kookgerief kan dat bijvoorbeeld een gratis printbaar kookboek zijn boordevol kerstgerechten. Geef nadien ook steeds aan waarom de giveaway onmisbaar is voor de bezoeker. In het voorgaande geval zullen we uiteraard verwijzen naar de beste kerstgerechten voor een gezellig samenzijn. Tot slot voeg je ook een CtA toe (oproep tot actie). Een knopje met bijvoorbeeld “Stuur mij de beste gerechten” volstaat. Vraag trouwens ook niet om al te veel informatie, dat zorgt er enkel voor dat meer bezoekers afhaken. De naam en voornaam (we willen onze mailing persoonlijk houden) en het mailadres volstaan zeker. De belangrijkste info (waarin is de bezoeker geïnteresseerd) heb je immers al.
Tip: er bestaan verschillende plug-ins om lead magnets aan te maken. Test vooral zelf uit wat het best werkt voor jouw doelgroep: een statische lead magnet, een pop-up, banners, het kan allemaal. Onthoud wel: hoe storender jouw lead magnet in beeld komt, hoe beter het moet zijn om dat storend effect te compenseren.
Maak van je leads klanten
De grootste kunst is echter nog steeds om van de verzamelde mailinglijsten ook een lijst met klanten te maken. Verschillende interessante mailing zullen volgen. Vaak lees je dat er zeven mailings noodzakelijk zijn om bij een lead interesse op te wekken. Toch zal dat vaak afhankelijk zijn van de sector, het type lead, het budget en de kostprijs van de geleverde producten of diensten. Zorg er altijd voor dat je de mailinglijsten voldoende specifiek houdt: zo kan je gericht mailings versturen in functie van de interesse van de bezoeker. Die interesse ken je nu duidelijk wel: jouw lead gaf het nadrukkelijk aan bij het achterlaten van zijn gegevens. Uiteraard blijven de klassiekers altijd wel aanwezig. Een webshop zal potentiële klanten een kortingsbon aanbieden of een gratis cadeau weggeven bij een eerste bestelling.
Tot slot geldt voor zowel jouw mailing als jouw lead magnet de regel: blijf proberen, blijf meten, houd statistieken bij, experimenteer en verfijn. Alleen op die manier verzamel je sneller leads die je bovendien met minder mailings tot aankopen kan overhalen.
The post Hoe zet je lead magnets in voor online marketing? appeared first on Profnews.nl.