Onze investeringen in gezondheids- en welzijnsgerelateerde partnerschappen en onderzoek

In september publiceerden onze Amerikaanse collega’s een lijst die teruggaat tot 2010 van hun partnerschappen met gezondheids- en welzijnsorganisaties, onderzoeksactiviteiten en experts die ze er financieren. Aangezien we dit initiatief willen volgen voor alle markten waarin we actief zijn, publiceren we vandaag een gedetailleerd overzicht van de projecten die we financieel ondersteunen in België.

Volledig overzicht van onderzoek en partnerschappen
Veelgestelde vragen over onze investeringen in gezondheid en welzijn
Ons gezondheids- en welzijnsbeleid in België

Met de publicatie van deze lijst willen we ervoor zorgen dat iedereen die dat wil, toegang krijgt tot informatie over deze programma’s en activiteiten. Het is ook onze bedoeling om deze lijst jaarlijks te updaten.

Ik geef ook graag wat meer uitleg over de reden waarom we organisaties financieel ondersteunen, waarom deze activiteiten belangrijk zijn voor ons bedrijf, en over de bijdrage die we willen leveren aan de gemeenschappen waarin we actief zijn.

Enkele jaren geleden beloofde Coca-Cola openlijk dat het een rol wil spelen in de aanpak van gezondheids- en welzijnskwesties, zoals obesitas en gelijkaardige aandoeningen. Hier in België hebben we mensen geholpen hun calorie-inname uit onze producten te verminderen en om hen aan te zetten tot een actievere levensstijl.

We hebben ook financiële steun geboden aan partnerschappen en onderzoeksactiviteiten van deskundige derdenorganisaties om onze kennis van gezondheid en welzijn, waaronder ook lichaamsbeweging, te verbeteren.

Wij erkennen dat sommige mensen zich vragen stelden bij die activiteiten en de transparantie ervan.

Daarom publiceren we vandaag een lijst met de partnerschappen en onderzoeksactiviteiten die we sinds 2010 in België mee financieren. Dit is de start van een proces waarin we wereldwijd die informatie zullen vrijgeven, in navolging van de VS die als eerste zijn lijst bekendmaakte. Ieder land zal informatie geven over de financiële steun dat het biedt aan organisaties die gevestigd zijn in dat land en zal die informatie jaarlijks updaten. Aangezien Brussel de thuisbasis is van het Europees Parlement, de Europese Commissie en verschillende andere pan-Europese organisaties, vermelden we ook de financiële steun aan alle niet-Belgische organisaties die in Brussel gevestigd zijn. Luxemburg is niet in deze lijst opgenomen omdat er ook geen partnerschappen of onderzoek is gefinancierd.

Momenteel herzien we ook de regels die we zullen volgen om toekomstige beslissingen omtrent financiering te nemen. Die stappen moeten garanderen dat de projecten waaronder we onze schouders zetten wel degelijk relevant en geloofwaardig zijn. We willen dat deze informatie toegankelijk is voor iedereen die hierin is geïnteresseerd. Net daarom zullen we de informatie vandaag ook online beschikbaar maken.

De totaalsom van onze financieringen in België sinds 2010 bedraagt € 8.852.048,11.

Partnerschappen

In België sponsoren we lokale samenwerkingsprogramma’s met liefdadigheidsinstellingen, de overheid en organisaties met en zonder winstoogmerk. Het gaat om lokale projecten die werden opgericht om een zo positief mogelijke impact te hebben op de gemeenschappen waarin ze lopen.

  • Voor Special Olympics Belgium hielpen we aandacht te creëren voor de organisatie die zich inzet om personen met een verstandelijke beperking plezier te laten bleven aan sport, fit te blijven en vrienden te maken. Dankzij onze steun aan Special Olympics konden 2000 atleten deelnemen aan de European Summer Games in Antwerpen in 2014 en 3400 atleten aan de National Summer Games in Brussel in mei 2015.
  • ‘Street Action’, is een gezamenlijk project in 23 Vlaamse steden en gemeenten van het Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid (ISB) – Buurtsport – en gefinancierd door The Coca-Cola Foundation om sport toegankelijk te maken. Street Action is actief in kansarme wijken van Vlaanderen met jonge deelnemers uit kwetsbare groepen. De financiële ondersteuning van TCCF was bedoeld om dit project te lanceren en liep over de periode 2012-2014. Vandaag wil Street Action jonge mensen aanmoedigen om meer zelfvertrouwen te hebben, actiever in het leven te staan en hun leven en gemeenschap een positieve wending te geven. Sinds 2012 hebben we met dit partnerschap al meer dan 8000 kwetsbare jongeren geholpen om in hun buurt toegang te krijgen tot sport. Link: www.streetaction.be

Daarnaast steunen we ook wereldwijde of Europese organisaties met vestiging in België zoals:

  • Het EPODE International Network (EIN). Het EIN ondersteunt organisaties die gemeenschapsgerichte programma’s volgens de EPODE-methodologie voor obesitas en andere niet-overdraagbare ziektes willen implementeren of die daar al mee bezig zijn. Met dit model wil het EIN obesitas bij kinderen voorkomen door lokale programma’s op te zetten volgens een vast schema opdat kinderen zouden kunnen genieten van gezonde voeding en voldoende kunnen spelen en bewegen.1
  • The International Sweeteners Association (ISA) steunen we in de gezondheids- en welzijnsactiviteiten die ze over heel Europa op poten zet.

Onderzoek

We vinden dat het de taak is van elke verantwoordelijke onderneming om haar steentje bij te dragen aan wetenschappelijk onderzoek. Als onderneming waarvan de producten fysiek worden geconsumeerd, vinden we het essentieel dat we inzicht hebben in de rol die onze dranken spelen in het voedingspatroon van mensen en in de effecten van een actieve levensstijl. De onafhankelijke wetenschappers met wie wij samenwerken hebben volledige controle over hun werk. Van hen wordt verwacht dat zij informatie omtrent hun financieringsbronnen vrijgeven in al hun publicaties en publieke presentaties van de gegevens.

Ik hoop dat hieruit blijkt hoe ernstig we ons engagement nemen ten aanzien van de gemeenschappen waarin we actief zijn. We zullen op dit elan verdergaan en blijven streven naar meer transparantie omtrent de projecten die we financieren door jaarlijks een update van deze lijst te publiceren.

Ben Bijnens is Country Director van Coca-Cola Belgium & Luxembourg.

1 Voor meer informatie, zie Borys, J‐M., et al. “EPODE approach for childhood obesity prevention: methods, progress and international development.” Obesity Reviews 13.4 (2012): 299-315.

The post Onze investeringen in gezondheids- en welzijnsgerelateerde partnerschappen en onderzoek appeared first on Coca-Cola Belgium.

Bron: Onze investeringen in gezondheids- en welzijnsgerelateerde partnerschappen en onderzoek