Dat water het meest kostbaar goed is voor de mens en dat de gezondheid van ons wereldwijd ecosysteem en de economie eraan gelinkt zijn, is niets nieuws. Onze frisdranken bestaan voor 90% uit water wat maakt dat wij als Coca-Cola een speciale verantwoordelijkheid hebben om deze grondstof goed te beschermen.
In 2004 lanceerden we de ambitieuze doelstelling om tegen 2020, 100% van het water dat we gebruiken voor de productie van onze frisdranken terug aan te vullen via water-en natuurprojecten (‘water replenishment’). Momenteel lopen er 209 waterprojecten in 61 verschillende landen, goed voor de heraanvulling van het water van 94% van onze verkochte dranken wereldwijd (in 2014).
Coca-Cola heeft een omvattende waterstrategie gebaseerd op volgende pijlers: efficiënter watergebruik, zuivering van afvalwater, risicobeperking door bescherming van waterwingebieden in samenwerking met partners en ‘water replenishment’.
Als we onze doelstelling halen, is Coca-Cola het eerste wereldwijde voedingsbedrijf dat al het water dat we in ons productieproces gebruiken, teruggeeft aan de natuur en de gemeenschap. Iets om trots op te zijn.
Sinds de zomer van 2014 ondersteunen we met Coca-Cola via The Coca-Cola Foundation samen met Europa (Life) een Natuurpunt-project in het Stappersven in de mooie Kalmthoutse heide. Ons eerste water replenishment project in België. Het gaat om een grootschalig natuurherstelproject op maar liefst 6000 hectare waarbij er vennen, landduinen en heide hersteld zullen worden en inheemse boomsoorten de uitheemse boomsoorten zullen vervangen. Meer nog: door de herstelwerken kan het regenwater makkelijker in de grond dringen en hierdoor wordt het grondwaterpeil – ook wel het blauwe goud genoemd – opnieuw aangevuld. Missie vervuld: water letterlijk teruggegeven aan de natuur.
In 2015 gaven we met dit project al 15 miljoen liter water terug aan de Kalmthoutse Heide.Tegen 2020 moet dit volume oplopen tot zo’n 100 miljoen liter op jaarbasis.
De herstelling en uitbreiding van het beschermde gebied is goed nieuws voor wandelaars en liefhebbers maar ook voor heel wat Europees beschermde vogelsoorten. Wij kijken er alvast uit om na 30 juni 2019 bij de start van de zomer een grote wandeling te maken in het herstelde Stappersven.
In maart 2016 wonnen we een award uitgereikt door het Koninklijk Belgisch Comité voor de Distributie voor dit project in de categorie ‘milieu & duurzame ontwikkeling’.
Wil je meer weten over de intiatieven die wij wereldwijd nemen op gebied van water? Neem dan een kijkje op onze internationale website.
Jeroen Langerock, directeur Communicatie & Public Affairs Coca-Cola België-Luxemburg
The post Een druppel fris voor jou, een druppel leven voor de natuur appeared first on Coca-Cola Belgium.
Bron: Een druppel fris voor jou, een druppel leven voor de natuur