Belgische non food retail zakt verder weg na slecht derde kwartaal…

De mooie zomer zit erop en de Rode Duivels zijn geplaatst voor het WK in Brazilië, maar helaas is dat het beste nieuws dat ik jullie kan melden. Na een slecht tweede kwartaal komt er geen herstel in het derde kwartaal en zijn de cijfers ook nu negatief: een index van 96,7 ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Deze index is gebaseerd op de som van alle non-food markten die GfK Retail and Technology opmeet.

De daling is minder sterk dan in het tweede kwartaal, maar cumulatief zakt de Belgische non food retail hierdoor wel verder weg. Op jaarbasis is er nu een negatieve groei van 1,6% ten opzichte van 2012. Het zal niet gemakkelijk zijn om deze achterstand nog in te halen in het vierde kwartaal, maar het is zeker niet onmogelijk, gezien het grote belang van dit trimester (goed voor bijna 30% van de jaaromzet).

De sterkste groeier afgelopen kwartaal is Mobile Enhancements, ofwel accessoires voor mobiele telefoons, niet verbazingwekkend want voor elk verkocht toestel wordt méér dan één accessoire verkocht. Bij Mediatablets ligt de “attach rate” nog hoger. Een enorme opportuniteit dus om het jaar toch nog positief af te sluiten, als je weet dat in 2012 méér dan 40% van alle tablets in de laatste 3 maanden van het jaar verkocht werden.

Dit is trouwens niet de enige opportuniteit, er zijn nog verschillende productgroepen die het goed doen: Loudspeakers en Docking/Mini Speaker zitten in de lift (uiteraard een gevolg van de boom aan Smartphones en Mediatablets), maar ook Interchangeable Lenses (objectieven) groeien in een dalende markt van digitale camera’s. Traditioneel scoort ook alles wat met koken en lekker eten te maken heeft bijzonder goed in december: Fun Cooking, Foodpreparation en Hot Beverage Makers.

Kortom, de balans oogt op dit moment niet goed, maar dat is geen reden om bij de pakken te blijven zitten. Het consumentenvertrouwen is in oktober voor de zevende maal op rij gestegen en staat nu op het hoogste peil sinds juli 2011. Als dit vertrouwen een indicator mag zijn voor een consument die er zin in heeft, dan zou de eindbalans in december er wel eens een stuk beter kunnen uitzien. Ik wens jullie alvast succesvolle verkopen toe!

Meer nieuws via http://www.gfk-retailreports.be

The post Belgische non food retail zakt verder weg na slecht derde kwartaal… appeared first on Think And Go.

Lees meer

Bron: Think and Go