De wereld is eindig. Onze footprint ‘moet’ kleiner worden. We ‘moeten’ ons gedrag veranderen. Meer recyclen. Cradle to Cradle. Circulaire Economie. Allerlei termen en alternatieven die ons moeten helpen hierbij. Beter doordacht omgaan met wat we gebruiken en verbruiken op en van de planeet.
Geen nieuws hier. Maar wat kan je er als individu aan doen? Dat is een stuk lastiger te verwoorden. De mooie slogan van onze overheid uit de jaren negentig ‘Een beter milieu begint bij jezelf’ is nog steeds van toepassing. De grote tip vanuit die jaren was: Wees bewust met wat je gebruikt, koopt, eet, draag, doet. Zijn er ook ideeën die verder gaan dan dat?
Vrij recent, een paar jaar terug, was er opeens een mooi initiatief genaamd ‘Cradle to Cradle’ een theorie die het beste voor had met de aarde. Én, heel belangrijk, bruikbaar voor zowel industrie als consument. Zeer compleet en behapbaar. Echter, minder geboren vanuit een idealistische gedachte dan vooraf gedacht. Wat bleek? De mannen, de één bioloog de ander econoom, wilde er flink aan verdienen. Producten en bedrijven die volgens hun theorie produceerden konden tegen hoge kosten het certificaat ‘Cradle to Cradle’ voor producten kopen. De gedachte bleek uiteindelijk alleen in Nederland en enigszins in Duitsland populair. Je hoort het nu zelden nog.
De volgende stap? Een circulaire economie! Deze gedachte heeft heel veel potentie in gedachtegoed en uitwerking. Geen dure certificaten, stempels of programma’s. Wel veel mensen die aan de slag kunnen met het idee. Het werkt als volgt. We, consumenten & fabrikanten, hebben nu te maken met een lineair gebruik van grondstoffen. Dit doen wij als consument door middel van ons koopgedrag en overconsumptie. Fabrikanten denken volgens een lineaire gedachte. Bij het ontwerpen en produceren van producten gebruiken zij grondstoffen met de gedachte deze slechts één keer in te zetten.
Het geheim zit hem in het hergebruiken van deze grondstoffen. Producenten ontwerpen producten met een gedachte dat deze voor vele jaren zijn. De trigger hiervoor is dat zij zelf eigenaar blijven van deze producten. De consument of gebruiker betaald slechts voor het gebruik. Ja, je leest het goed. Voor een lamp betalen als hij schijnt, voor een broek betalen als je hem draagt, voor een bureau betalen als je erachter zit. Zo krijg je als consument en producent een verbond met elkaar. En, nog belangrijker, we houden het verbond wat we al eeuwen hebben met de aarde in stand. Voor onze kinderen en de kinderen van onze kinderen. Meer info? Gispen.com