De 4 onderdelen binnen social selling

Social selling wordt steeds populairder. Dit is ook logisch, want steeds meer bedrijven proberen succes te behalen door social media in te zetten. Laten we direct één misverstand uit de weg helpen. Social selling is niet hetzelfde als verkopen via social media. Bij social selling is het allerminst de bedoeling om mensen te benaderen om een deal te sluiten via het betreffende sociale netwerk. Social selling is bedoeld om via social media de basis te leggen, zodat er via andere wegen een verkoop kan worden gerealiseerd. Er zijn vier verschillende onderdelen te vinden in de wereld van social selling. Wij hebben ze hieronder voor je uitgelegd.

1. Social selling advocacy

Een behoorlijk lastige term die niets anders inhoudt dan het inzetten van medewerkers voor de zaak. Medewerkers hebben over het algemeen zelf ook social media accounts voor privégebruik. Wanneer je medewerkers zo af en toe eens een leuke post plaatsen over het bedrijf waar zij werken, dan zorg je ervoor dat jouw bedrijf goed in de spotlights komt te staan. Je verhoogt je geloofwaardigheid, je naamsbekendheid én je betrouwbaarheid. Dit is social selling advocacy.

2. Sociale prospectie bij social selling

Dit onderdeel draait om het zoeken naar signalen dat er interesse bestaat. Je gaat dus op social media actief op zoek naar mensen die mogelijk interesse hebben in jouw producten of diensten. Verkoop jij bijvoorbeeld tienerkleding? Dan zoek je actief naar tieners die houden van fashion. Verkoop je behang? Dan ga je actief op zoek naar mensen die op het punt staan om te gaan verhuizen. Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden.

3. SRM bij social selling

Als je eenmaal een klant hebt binnengehaald, dan is het belangrijk om het contact met deze klant te onderhouden. Je wilt sterke, duurzame en waardevolle zakenrelaties en dit betekent dat je je ook moet richten op interactie met bestaande klanten. Dit doe je door middel van SRM, ook wel Social Relationship Management. Je kunt via social media communiceren met je zakenrelaties, zorgen voor betrokkenheid en meer interactie. Je kunt eens advies geven of vragen hoe de ervaringen met de aangekochte producten zijn, bijvoorbeeld.

4. Personal branding

Last but not least, personal branding. Ook dit is een onderdeel van social selling. Je moet jezelf presenteren op de best mogelijke wijze. Het is immers belangrijk om een goede reputatie op te bouwen. Dit doe je op social media door middel van personal branding.

The post De 4 onderdelen binnen social selling appeared first on Profnews.nl.

Bron: De 4 onderdelen binnen social selling