Aan een geslaagde verkoop tussen bedrijven gaat een proces vooraf van wikken en wegen, van overleg, tot de beslissing valt. Het is interessant
om te zien wie, wat en welke factoren een aankoop beïnvloeden. LinkedIn deed onderzoek naar wat binnen een bedrijf de beslissende invloedsfactor is en kwam tot verrassende ontdekkingen.
Marketing de doorslaggevende factor
LinkedIn deed onderzoek in verschillende bedrijfssectoren. Per sector werd een top 5 gemaakt van afdelingen in het bedrijf die het meeste invloed hadden op de aankoopbeslissing. In sommige sectoren waren de resultaten zoals men zou kunnen verwachten. Bij zorgorganisaties scoorde bijvoorbeeld de afdeling zorgservice hoog als het ging om de invloed op een aankoopbeslissing. Opvallend was hoe groot de invloed van marketing was binnen veel verschillende sectoren.
Investeer in marketing, vergroot successen
In de reclame en communicatiesector had deze afdeling met voorsprong de grootste invloed. Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat marketing in deze branche een bepalende factor is. Maar marketing heeft daar gemiddeld ruim 17% meer zeggenschap ten opzichte van de tweede plek, business development. Marketing had zelfs ruim 30% meer invloed dan de afdeling sales, toch een belangrijke afdeling in de reclame sector.
Conclusie: wie succesvol zaken wil doen, investeert in marketing.
Online marketing de beslissende factor?
Het onderzoek van Linkedin noemt als reden voor de grote invloed van marketing het belang van digitale media in een aankoopproces. Mensen en bedrijven onderzoeken via dit medium voor ze een aankoop doen. Ze gaan op zoek naar informatie om zich te laten informeren of inspireren. Een goede online marketingstrategie lijkt dus de sleutel. Klopt bijna, want een combinatie van marketing middelen blijkt het meest effectief.
Zoek het in de combinatie
Juist de mix van online en offline marketing zorgt voor de beslissende factor in het aankoopproces. Door offline en online marketing tools te mixen worden verschillende doelgroepen bereikt. Ook wordt eenzelfde doelgroep op verschillende manieren aangesproken, waardoor de overtuigingskracht van de boodschap groeit. Een opvallende en originele flyer die past bij de uitstraling van het bedrijf heeft een meerwaarde naast een goedverzorgde website. Een visitekaartje geef je makkelijk mee en kun je ook achterlaten op plaatsen waar mensen een aankoop overwegen. Het restaurant naast een beurs of het hotel bij een conferentie zijn bijvoorbeeld plekken waar jouw flyer of visitekaartje mensen op ideeën kan brengen. Creëer daarom een mix van offline en online marketing middelen die jou presenteert en mensen inspireert. Ontdek waar jouw mogelijkheden liggen. Een marketingmix met overtuigingskracht is ten slotte de doorslaggevende factor voor verkoopsuccessen.
The post De doorslaggevende factor in verkoopsucces; marketingmix met overtuigingskracht appeared first on Profnews.nl.
Bron: De doorslaggevende factor in verkoopsucces; marketingmix met overtuigingskracht