“… Meneer / mevrouw de verkoper, mag ik u iets vragen?”
Als winkelier in de detailhandel begrijp je hoe belangrijk branding en het promoten van het imago van je winkel is. De meeste winkeliers besteden dan ook tijd en geld aan het promoten van een bepaald imago, wat uiteenloopt van het ontwerpen van een logo tot het uitrollen van reclamecampagnes. Professionaliteit en kwaliteit zijn terug te zien in salesconcepten en het design en de indeling van de winkel, maar verkopers en medewerkers zijn ook een integraal deel van het concept. Wil je ook dat klanten hen zien als een vertegenwoordiging van de winkel of een merk, zorg dan dat ze met behulp van gepersonaliseerde naambadges niet alleen een gezicht, maar ook een naam krijgen.
Naamplaatjes voor persoonlijke identificatie
Uit onderzoek is gebleken dat naambadges allerlei positieve effecten hebben. Zo vindt bijvoorbeeld 96 procent van de consumenten dat het belangrijk is om de naam van iemand te weten waar hij of zij zaken mee doet. Daarnaast geeft 59 procent van de ondervraagden aan dat ze waarschijnlijker in een winkel zouden komen waar ze de medewerkers bij naam en titel kennen. Meer dan de helft van de consumenten geeft toe dat ze meer zouden kopen en vaker zouden komen als ze een relatie hebben opgebouwd met een verkoper. Van de ondervraagden geeft 66 procent aan dat het weten van iemands naam hierbij zou helpen.
Wat doet een naambadge precies?
Wanneer winkelpersoneel een naamplaatje draagt, geeft ze in principe een persoonlijke introductie aan de klant. Vergelijk het maar met een persoonlijke begroeting, het geven van een hand of het uitwisselen van visitekaartjes. Deze identificatie zorgt zoals gezegd voor een betere verhouding tussen klant en medewerker, stuwt de verkoop en frequenter winkelbezoek. Consumenten voelen zich meer erkend als klant en kunnen gemakkelijker en sneller het personeel herkennen.
Design van een naambadge
Nu wordt ingezien dat naambadges belangrijk zijn voor merkbranding en persoonlijke identificatie, wordt er meer aandacht besteed aan de kleur, het design en het lettertype. Kleur is een belangrijk aspect en 95 procent van de bedrijven gebruiken 1 of 2 kleuren. De 4 kleuren die vaak worden gekozen zijn blauw, zwart, rood en geel, op volgorde van meest populaire kleur. Binnen de detailhandel gaat vaak de voorkeur uit naar rood, omdat dit een energieke en krachtige kleur is.
Dit artikel is geschreven door Mike de Block, eigenaar van Uniq Print en Naambadges.nl