De online webwinkel Coolblue gold jarenlang als voorbeeld voor de vele online ondernemers. Lang niet alleen de identiteit en de marketinginspanningen waren een voorbeeld, ook de manier van aanpak was dat. Hierbij koos het sinds jaar en dag voor kleine nichewebwinkels die allen van een eigen domeinnaam waren voorzien. Begin dit jaar waren er zo zelfs al meer dan driehonderd. Groot was de verbazing dan ook toen het bedrijf aankondigde dat het zou afstappen van dat concept en het in de toekomst enkel nog met een hoofdsite zal werken. Tijd voor andere ondernemers om hetzelfde te doen? Dat zouden we niet meteen adviseren.
De kracht van nichewebshops
De webshopmarkt moet gezien worden als een drukke winkelstraat waar je maar moeilijk kan opvallen. Alleen al in Nederland zouden er zo’n 50.000 webwinkels zijn. De eenvoudigste manier om op te vallen tussen al die webwinkels is door een niche-webwinkel te zijn. Op die manier kan je je focussen op een enkele doelgroep, weet je dat iedere bezoeker een potentiële klant is en kan je je profileren als een expert. Dat is ook wat Coolblue langdurig deed: in de online winkelstraat vond je driehonderd kleine nichewebwinkels in plaats van een enkele grote webshop.
In de praktijk heeft die aanpak nog heel wat andere voordelen. Zo heb je minder concurrentie op de gebruikelijke zoekmachines waardoor marketinginspanningen niet alleen eenvoudiger maar ook goedkoper worden. Je zal bijvoorbeeld sneller gevonden worden op Google maar zal ook minder moeten betalen voor de zoekwoorden in Adwords. Een bijkomstig voordeel: vaak hebben nichewebshops een hogere marge door een lagere prijsconcurrentie.
Of toch maar een enkele hoofdsite?
Hoewel een veelheid aan verschillende nichewebwinkels heel wat voordelen te bieden heeft, is de beslissing van Coolblue eigenlijk niks meer dan een logische stap. Eenmaal de webwinkels te groot worden, gaan de voordelen immers verloren. De veelheid aan webwinkels vergt immers heel wat kosten, terwijl maar moeilijk aan naamsbekendheid kan worden gebouwd. Door de overgang worden de onderhoudskosten kleiner terwijl het doorvoeren van vernieuwing een stuk eenvoudiger wordt. Het gaat onder andere om het invoeren van automatisering en het aanwenden van slimme technologie. Stuk voor stuk zaken die vooral voor de grote spelers zijn weggelegd. Uiteraard heeft een enkele website ook voordelen voor de consument: overzichtelijker navigeren, sneller een product vinden en eenvoudiger zoeken zijn slechts enkele voorbeelden.
Conclusie: alles of niche?
In het merendeel van de gevallen zeggen we: toch niet. Enkel bij grote spelers zullen de voordelen van een enkele hoofdsite immers doorwegen. Het gaat hierbij om ondernemingen die reeds een gevestigde waarde zijn en in bijna alle lagen van de bevolking gekend zijn. Voor spelers als bol.com, Coolblue en amazon.com kan het dus zeker. In andere gevallen kies je maar beter voor nichewebwinkels.
Weet wel dat de overstap door Coolblue eerder een evolutie dan een revolutie was. Ze communiceerden al jaren met een enkele merknaam en de overschakeling naar de andere webwinkels verliep heel eenvoudig. Laat vooral dat een belangrijke tip zijn: bouw vanuit de individuele nichewebwinkels naar een overkoepelend merk waarmee je ook naamsbekendheid tracht te vergaren. Communiceer vanuit die enkele identiteit en maak stap voor stap werk van de integratie. Uiteindelijk zal je dan vooral zelf merken wanneer de tijd rijp is voor de definitieve overschakeling.
The post Een enkele overkoepelende webshop of toch maar nichewebwinkels? appeared first on Profnews.nl.
Bron: Een enkele overkoepelende webshop of toch maar nichewebwinkels?