Een hoog bouncepercentage; veel bedrijven hebben ermee te maken. Wanneer kun je eigenlijk spreken van een hoog bouncepercentage? Over het algemeen kan alles onder de 40 procent worden gezien als goed, alles tussen de 40 en de 60 procent kan worden gezien als gemiddeld en hoe hoger boven de 60 procent, hoe ernstiger het is. Uiteraard gaat het dan om gemiddelden. Geen dag is immers hetzelfde. Heb jij structureel te maken met een te hoog bouncepercentage? Dan kunnen onderstaande 7 tips je wellicht helpen.
1. Vermijd clickbait
Veel bedrijven weten wel dat clickbait niet verstandig is, maar er zijn nog altijd ondernemingen die wel clickbait gebruiken. Dit wil zeggen dat zij zeer aantrekkelijke titels gebruiken, terwijl de tekst over compleet iets anders gaat. Dit zien we ook vaak op Facebook. Er wordt een spannende foto getoond met een spectaculaire titel erbij. Je klikt erop en komt vervolgens op een heel andere pagina terecht dan waar je verwacht terecht te komen. Je ziet niets meer terug van die titel en die spannende foto is ook verdwenen. Wat doe je? Je klikt meteen weg, zelfs teleurgesteld, en je onthoudt de website om er in het vervolg niet meer naartoe te gaan. Dit zorgt dus voor een zeer hoge bouncerate voor de website.
2. Voorkom 404-errors
Het komt helaas op de beste websites voor dat er eens een 404-error tevoorschijn komt. Dit kan komen omdat een link is verbroken of omdat deze bijvoorbeeld is gewijzigd. Zorg ervoor dat 404-error pagina’s zo snel mogelijk worden verwijderd. Ben je bang dat je het over het hoofd ziet? Zorg er dan voor dat je 404-error pagina interessante informatie bevat en een goede link om door te klikken binnen je website.
3. Maak je website mobiel
Veel website met een hoog bouncepercentage hebben hiermee te maken omdat de website niet goed werkt wanneer deze wordt bezocht via een mobiel toestel. Een heel groot deel van de internetgebruikers maakt tegenwoordig gebruik van de smartphone of de tablet om te surfen. Zorg er dus voor dat je website hierop is ingesteld.
4. Vul content met links
Linkjes zijn altijd goed. Als je zorgt voor interessante links in je content, dan zijn mensen sneller geneigd om verder te kijken. Dit heb je natuurlijk nodig om je bouncepercentage te verlagen. Als je content plaatst, probeer dan minimaal twee interne links in de content te verwerken. Maak deze links een andere kleur dan je gewone tekst, zodat ze ook goed opvallen. Sommige CMS doen dit automatisch, maar niet alle CMS maken linkjes automatisch duidelijk in een tekst. Let hier dus goed op.
5. Een goede navigatie
Veel mensen komen met een doel op jouw website. Ze zoeken iets. Het is heel vervelend als zij niet snel kunnen vinden wat zij zoeken. Het toevoegen van een eenvoudige navigatie, zoals een zoekfunctie, zorgt ervoor dat mensen zelf makkelijk op zoek kunnen gaan naar de gewenste informatie. Dit verlaagt je bouncepercentage gegarandeerd.
6. Een goede CTA
Zorg ervoor dat iedere webpagina een goede CTA (call to action) bevat. Mensen moeten aangespoord worden om iets te ondernemen, om iets te doen op je website. Het is aan jou om te vertellen wat zij moeten (of kunnen) doen. Dit doe je door elke pagina te voorzien van een sterke CTA.
7. Een snelle website
Mensen hebben een hekel aan trage websites. We hebben tegenwoordig gewoon de tijd niet meer om te wachten tot een website geladen is. We zijn dit niet meer gewend. Tegenwoordig moet alles snel-snel-snel. Merk je dat de laadtijden van je website langer zijn dan de acceptabele laadtijden? Dan moet je de oorzaak wegnemen. Dit kan een grote afbeelding of een video zijn, bijvoorbeeld.
The post Een te hoog bouncepercentage? 7 tips! appeared first on Profnews.nl.