10 juni 2016, Saint-Denis, Parijs. Het magistrale Stade de France houdt z’n adem in. Een fluitsignaal weerklinkt. Les Bleus geven de bal een eerste tik. Een feest barst los. We kunnen het ons nu al levendig voorstellen, maar binnenkort geven Europa’s beste balvirtuozen de officiële aftrap voor EURO 2016. Onze Rode Duivels zijn van de partij, Coca-Cola uiteraard ook. Hier in Frankrijk smeren we de kuiten …
EURO 2016 begon voor mij al een jaar geleden, toen ik in Frankrijk als Venue Operations Manager aan de slag ging. Vol enthousiasme hapte ik toe voor dit avontuur, intussen niet mijn eerste. In 2010 was ik één van de gelukkigen die deel mochten uitmaken van ons ‘Experience Team’ op de Olympische Winterspelen in Vancouver (Canada). Zes weken lang deed ik er allerhande kennis en ervaring op. Die nam ik nadien mee naar de Olympische en Paralympische Spelen in Londen, waar ik drie maanden als Venue Manager werkte.
Hier in Frankrijk ben ik verantwoordelijk voor verschillende zaken. De hoofdmoot van mijn job is de Supply Chain ‘planning & strategy’. Samen met de leveranciers zorg ik ervoor dat het juiste materiaal ontwikkeld of voorzien wordt, zodat onze teams – actief in 10 stadia en Fan Zones – niets tekortkomen. Van golfkarretjes tot gigantische koelcontainers: alles van transport en logistiek komt via ons. En daar komt heel wat bij kijken. Een voorbeeld? Tussen 18 mei en 10 juni moeten we maar liefst 40.000 items op het juiste moment op de juiste locatie leveren. Gelukkig kan ik mij beroepen op een fantastisch en divers team: 40 enthousiastelingen halen momenteel alles uit de kast om de stadia en Fan Zones in Lille en Lens op en top Coca-Cola te maken.
Belangrijke kanttekening: in alles wat we doen, willen we de voetbalsupporters ook tot recyclen aanmoedigen. Daar dokteren we een originele actie voor uit. Tijdens elke match zullen we in de Fan Zones met een mobiele vuilniskar rondfietsen, waar de spelende teams op afgebeeld staan. De bedoeling is dat je je flesje in de vuilbak van jouw favoriete ploeg kiepert. Wie meedoet, maakt kans op tickets en mooie prijzen. Ten slotte denk ik ook mee aan het digitale luik van de campagne. Samen met een collega ontwikkelde ik een tool die onze medewerkers kunnen gebruiken om alle relevante info met één klik terug te vinden. Die blijkt zelfs zo handig dat onze hele Franse businessunit de tool momenteel lanceert.
Voor wie ik deze zomer zal supporteren? Geen makkelijke vraag. Ik vind mijn Franse collega’s fantastisch, maar ik ben uiteraard ook vurig supporter van onze ‘Belgian Red Devils’. Ik duim dan ook voor een finale Frankrijk-België – waarbij de Belgen in de slotfase de ‘golden goal’ binnenkoppen.
Eén ding staat vast: scandeer ik “tous ensemble” (#tousensemble), dan supporter ik voor beide!
Koen Saels
UEFA EURO 2016 Venues Operations Manager
The post EURO 2016: een finale Frankrijk-België graag! appeared first on Coca-Cola Belgium.