Webwinkels vragen veel klanten om eens een recensie te schrijven. Zij kunnen verzoeken om een beoordeling van het product, een beoordeling van de service of een combinatie van beide zaken. Dit is ook goed, want veel mensen laten zich door recensies leiden bij het doen van een aankoop. Wanneer een product 3 van de 5 sterren heeft en de recensies zijn matig, dan zullen de meeste consumenten besluiten om door te zoeken naar een product met 4 of 5 sterren en betere recensies. Een fout die veel bedrijven maken is wel het aanbieden van een beloning in ruil voor een recensie.
Belonen is wel begrijpelijk
Mensen zijn niet altijd bereid om een recensie te schrijven. Zeker wanneer er wat meer ingevuld moet worden dan enkel een aantal sterren, dat gewoon kan worden aangeklikt, hebben veel mensen de neiging om het dan maar te laten zitten. Dit verandert wanneer er een beloning tegenover wordt gezet. Als de persoon 5 procent korting kan krijgen op de volgende bestelling of deze kan een cadeaubon van 25 euro winnen, dan zal deze sneller bereid zijn om toch een beoordeling te schrijven. Het is dus wel heel begrijpelijk dat bedrijven er een beloning tegenover willen zetten.
Wat is dan het nadeel?
Als het nu zo logisch is dat bedrijven mensen belonen voor het geven van een recensie, waarom is het dan toch niet aan te raden? Dit is eigenlijk best voor de hand liggend. Het is namelijk zo dat mensen denken dat zij alleen kans maken op die beloning als zij een positieve beoordeling afgeven. Zij zullen dus ook positief oordelen over een product dat toch niet bevalt of niet de gewenste kwaliteit bezit en zij zullen de service als uitstekend beoordelen, terwijl zij misschien wel wat problemen met de service hebben gehad. Het zorgt er dus voor dat je veel positieve recensies krijgt, maar ook veel oneerlijke recensies. Daar kun je eigenlijk niks mee.
Geen bedrijf is perfect
Perfecte bedrijven bestaan nu eenmaal niet. Het is dan ook helemaal niet erg om zo af en toe eens een matige recensie te ontvangen. Dit kan zelfs positief werken. Negatieve recensies laten anderen zien dat ook de minder leuke beoordelingen gewoon online worden geplaatst. Dit maakt jou als bedrijf een stuk betrouwbaarder. Daarnaast heb je de kans om te reageren op de wat minder leuke recensies, waardoor je ook kunt laten zien dat je in die gevallen zorgt voor een passende oplossing. Hiermee zorg je ervoor dat mensen vertrouwen op de uitstekende service die jij biedt. Juist daarom is het niet goed om een beloning aan te bieden voor een goede recensie. Jij leert niets van oneerlijke recensies en anderen hebben er ook niets aan.
The post Geef geen korting in ruil voor een recensie appeared first on Profnews.nl.