Iedere ondernemer is bezig met facturen maken. Voor de een is het een fluitje van een cent en voor de ander is het een lastige taak. Toch is het voor elke ondernemer belangrijke om een juiste factuur op te stellen. Een goede factuur stelt je klanten op de hoogte van je verwachtingen en straalt daarnaast professionaliteit uit. Als je factuur goed is, zal je de betaling ook eerder ontvangen. Maar hoe doe je dat? Welke eisen zitten er verbonden aan een factuur? In deze blog vertellen wij jou hoe je de perfecte factuur opstelt.
Wat vermeld je op een factuur?
Het is van groot belang dat jouw factuur volledig is opgesteld. Zo is het voor beide betrokken partijen overzichtelijk en duidelijk waar de factuur over gaat. Daarnaast moet je factuur altijd voldoen aan de factuureisen van de Belastingdienst. Om jou daarbij te helpen hebben wij hieronder opgesomd welke gegevens een factuur moet bevatten.
Eigen gegevens
- Bedrijfsnaam
- Contactgegevens
- IBAN
- Btw-nummer
- KvK-nummer
Klantgegevens
- Bedrijfsnaam
- Contactgegevens
- Btw-nummer
Naast deze gegevens moet een factuur altijd de datum van uitgifte en datum van levering van de producten of diensten bevatten. De geleverde producten of diensten dienen ook uitgebreid en overzichtelijk te worden vermeld op de factuur. Denk er hierbij aan dat je het totaalbedrag zonder btw vermeld, gevolgd door het te betalen bedrag aan btw en het percentage. Daaronder wordt het totaalbedrag inclusief btw vermeld.
Wat is bewaarplicht?
Het is belangrijk om te weten dat je als ondernemer verplicht bent om je facturen zeven jaar te bewaren. Als je gebruik maakt van een factuur programma is dat geen probleem, omdat het programma al jouw inkomende en uitgaande facturen bewaard in de cloud.
Wat is niet verplicht maar wel handig om te vermelden op de factuur?
Naast de verplichte gegevens zijn er nog een aantal zaken die niet verplicht zijn, maar zeker wel handig zijn om te vermelden. Benoem in de factuur de betalingsvoorwaarden en de vervaldatum van de factuur. Zo weet de klant waar hij aan toe is. Om ervoor te zorgen dat klanten in één oogopslag herkennen van welk bedrijf de factuur afkomstig is, is het handig om het logo van jouw bedrijf op de factuur te plaatsen. Het is nog beter om een stijl te ontwikkelen die je verwerkt in al jouw facturen. Zo weten klanten altijd direct dat ze een factuur van jouw bedrijf hebben ontvangen.
Hoe zorg je ervoor dat klanten de factuur sneller betalen?
Je hebt alle belangrijke en handige gegevens vermeld op de factuur. Klaar om te versturen, of toch niet? Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw klanten het openstaande bedrag zo snel mogelijk betalen. Daarom is het slim om de betaling voor de klanten zo gemakkelijk mogen te maken. Daarom kun je een betaallink van iDeal of PayPal toevoegen aan jouw factuur. De klant hoeft alleen de link aan te klikken en kan de factuur zo direct betalen. De kans dat jij de betaling eerder ontvangt is daardoor een stuk groter.
Hoe maak ik een professionele factuur snel en eenvoudig?
Ondertussen weet jij precies wat er allemaal op de perfecte factuur moet staan vermeld. Nu is het tijd om te beslissen hoe je de factuur gaat maken. Dit kan met Excel of met een factuurprogramma. Het voordeel van Excel is dat het gratis is. Om te beginnen met factureren in Excel kun je gebruik maken van een Excel-template.
Als je niet zoveel kennis hebt over Excel of veel facturen verstuurt, is het verstandig om te kiezen voor een factuurprogramma. Dankzij deze software kun je snel een factuur opstellen. Als het programma is gekoppeld aan een CRM-systeem dan worden je klantgegevens automatisch ingeladen. Dat scheelt een hoop tijd en zorgt ervoor dat je geen invoerfouten kunt maken. Met een factuurprogramma kun jij jouw facturen ontwerpen zoals jij dat wilt. Maak hier goed gebruik van, zodat klanten herkennen dat de factuur van jouw bedrijf afkomstig is.
The post Hoe factureren als een pro? appeared first on Profnews.nl.