Kritiek is natuurlijk nooit leuk. Als je op het werk kritiek krijgt, dan zijn er meerdere manieren om hiermee om te gaan. Je kunt je zwaar neerslachtig voelen voor de rest van de dag, helemaal uit je dak gaan tegen de persoon die de kritiek uit of zelfs gaan huilen. Dit zijn slechts enkele reacties. Uiteindelijk moet je een manier vinden om met kritiek op het werk om te gaan. Hieronder vind je enkele tips.
Om wat voor kritiek gaat het?
Probeer eerst objectief te bepalen om wat voor kritiek het gaat. Iemand kan namelijk kritiek uiten op basis van feiten, maar de kritiek kan ook gebaseerd zijn op een mening. Feiten liegen er over het algemeen niet om. Als heel duidelijk is dat je iets niet goed gedaan hebt, dan kun je hier niet omheen. Het enige wat je dan kunt doen is je fouten erkennen, je excuses aanbieden en beloven dat het niet weer zal gebeuren. Als het om kritiek op basis van mening gaat, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Een mening hoeft namelijk niet altijd overeen te komen met feiten. Geef aan dat je de mening van een ander respecteert, maar dat je er zelf anders tegenaan kijkt.
Neem de tijd om te reageren
Wanneer je te snel reageert op kritiek, dan doe je dit in de meeste gevallen op de verkeerde manier. Vaak is het zelfs zo dat je dan achteraf spijt krijgt van wat je gezegd hebt. Het is beter om eerst aandachtig te luisteren naar de kritiek van een ander. Vervolgens neem je een korte stilte, zodat je deze kritiek even kunt verwerken en er op een passende manier op kunt reageren. Is het je eigenlijk niet helemaal duidelijk wat de kritiek nu precies inhoudt? Vraag dan eerlijk om opheldering. Ga niet in op kritiek die je niet begrijpt.
Zoek niet naar fouten in de kritiek
Als iemand jou op een fout wijst, dan is het heel verleidelijk om te zoeken naar een fout bij de ander. Je zoekt naar iets om de ander aan te spreken, zoals deze jou ook aanspreekt. Dit is een vorm van verdediging. Dit is een verkeerde reactie. Hierdoor ben je namelijk totaal niet bezig met het opnemen van de kritiek. Je luistert namelijk niet direct naar wat de ander zegt, maar je probeert vooral een fout te horen. Dit zorgt ervoor dat je het de volgende keer weer fout doet. Probeer goed te luisteren naar kritiek en ga jezelf niet meteen verdedigen. Accepteer dat iedereen fouten maakt, dus jij ook.
Bedenk later pas een antwoord
Veel mensen beginnen direct met het bedenken van een antwoord bij het horen van de eerste zin kritiek. Doordat je bezig bent met het bedenken van een weerwoord hoor je de kritiek niet meer. Sluit emoties buiten om te voorkomen dat je heftig reageert en hou je met niets anders bezig dan luisteren. Kritiek zou best nog eens nuttig kunnen zijn voor de toekomst. Vaak is kritiek ook niet persoonlijk, dus voel je niet aangevallen. Erken dat je iets niet hebt gedaan zoals het had gemoeten en neem de kritiek mee voor de volgende keer dat je de taak uit moet voeren.
The post Hoe ga je om met kritiek op het werk? appeared first on Profnews.nl.