Hoe je data kan gebruiken om de klant écht te leren kennen

Data is the new oil», zelden veroorzaakte zo’n eenvoudige zin zoveel discussies. Ongeacht de uitkomst van die discussie toont het wel aan dat data een wel heel belangrijke rol speelt in het hedendaags ondernemerslandschap. Het maakt dan ook een onmisbaar onderdeel uit van Marketing Intelligence. Belangrijk is natuurlijk wel dat de juiste data wordt verzameld, alles correct wordt verwerkt en tot slot ook nog eens optimaal wordt geïnterpreteerd. De nieuwe GDPR laten we even voor wat het is: wij geven aan hoe je jouw data kan gebruiken om de klant écht te leren kennen.

Integreren in de marketingmix

SEA, SEO en conversie-optimalisatie hebben allemaal hetzelfde doel: meer bezoekers en meer omzet genereren. Uiteraard zijn we lang niet op zoek naar ‘iedere bezoeker’. We focussen ons op onze doelgroep. Dat zou de beste omzetcijfers moeten garanderen. Vaak is die doelgroep al terug te vinden in het eerste ondernemingsplan of zelfs in de missie en de visie van de onderneming.

Toch is dat om twee redenen onvoldoende. In de eerste plaats is dat zo omdat we iedereen binnen de doelgroep hetzelfde tonen: dezelfde advertentie, een identieke webshop en een identieke stijl. Dat is niet efficiënt. Ook binnen de doelgroep kunnen er immers belangrijke verschillen zijn waardoor de onderneming zich te weinig focus op de klant en eigenlijk ook gewoon budget verspilt. In de tweede plaats is dat ook gewoon een miskenning van de klanten: ook hun voorkeuren en wensen zullen samen met de samenleving evolueren.

Via data-analyse kan je als geen ander achterhalen hoe jouw doelgroep evolueert. Die resultaten kan je gebruiken om de andere onderdelen van de marketingmix met hen mee te laten evolueren. Uiteraard laat het ook een veel eenvoudigere segmentering toe waardoor je jouw instrumenten nog beter kan toespitsen op individuele doelgroepen. Toch ga je best nog een stapje verder door de verschillende databronnen samen te voegen tot een enkel klantenprofiel.

Samenvoegen van losse databronnen

Een belangrijke oorzaak van bovengenoemde problemen ligt niet bij het verzamelen van data, maar op de manier waarop we het verzamelen. De Backend webshop zal bijvoorbeeld data bevatten met betrekking tot transacties. Via de fysieke winkel krijg je informatie over de offline aankopen. Facebook geeft dan weer informatie over de clicks en hoe bepaalde advertenties beter scoren bij bepaalde doelgroepen. Die verschillende databronnen laten zich echter maar moeilijk met elkaar vergelijken. Als we de klant echt willen leren kennen, zullen we ze dus moeten samenvoegen.

Om de verschillende bronnen samen te voegen, zullen we vergelijkingsmiddelen dienen te vinden. De naam van de klant of het mailadres is vaak belangrijk. Wanneer de fysieke klant over een klantenkaart beschikt zal dat lukken, in het andere geval niet. Verder bestaan er ook andere middelen om bronnen samen te voegen, denk aan de transaction ID die we zowel in Google Analytics als in de Backend Webshop zullen terugvinden. Op die manier kunnen we weten wie de klant is, waar de klant woont, wat zijn voorkeuren zijn, hoe hij reageert op advertentieprikkels en of zijn gedrag anders is in een fysieke of online winkel.

Toegegeven: waarschijnlijk zal je wel wat hulp van een programmeur kunnen gebruiken, maar het resultaat valt niet weg te wuiven. Met een enkel centraal klantbeeld leer je de individuele klant kennen. En als je al de individuele klanten kent? Dan pas ken je jouw doelgroep en kan je het maximale halen uit de marketinginspanningen. Persoonlijke mailings, waardevolle beloningen, het tonen van advertenties op het juiste moment: het zijn slechts enkel voorbeelden van de meerwaarde van slimme marketing. Ben ook jij klaar om jouw marketinginspanningen slimmer, sneller, efficiënter en goedkoper te maken? Welkom in de nieuwe datawereld.

The post Hoe je data kan gebruiken om de klant écht te leren kennen appeared first on Profnews.nl.

Bron: Hoe je data kan gebruiken om de klant écht te leren kennen