Hoe maak je een zakelijk blog succesvol?

Het hebben van een zakelijk blog biedt je veel voordelen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je blogartikelen optimaal effectief zijn. Het is niet de bedoeling dat je zomaar wat gedachten intikt en deze als blog de wereld in stuurt. Blogs moeten waardevol zijn en je moet rekening houden met verschillende factoren om ervoor te zorgen dat je blogs goed aanslaan. Je wilt immers je doelgroep aanspreken, maar je wilt het ook goed doen voor de zoekmachines. Wij geven je 5 praktische tips om je zakelijke blogs te optimaliseren.

1. Richt je op de juiste mensen

Er bestaat nogal eens verwarring over op wie je je nu moet richten in je blogs. Focus je op prospects of op klanten? Veel bedrijven kiezen voor prospects. Het is de bedoeling dat dit klanten worden. Dit is ook logisch, maar het is niet de juiste keuze. Je moet je juist focussen op de klanten die al in je klantenkring te vinden zijn. Dit zijn de mensen die jou volgen en zij zullen jouw blogs verder delen wanneer dit de moeite waard is. Je blogs komen dan vanzelf bij je prospects terecht.

2. Gebruik de juiste zoektermen

Het is goed om zoektermen te gebruiken. Doe dit subtiel en overdrijf het niet. Keyword density doet er niet meer toe, dus ga niet 10 keer hetzelfde woord in 1 alinea proppen. Dit doet je eerder kwaad dan goed. Besteed op natuurlijke wijze aandacht aan keywords, bijvoorbeeld in je titel, in je eerste en laatste alinea en in je subkoppen.

3. Zorg voor veel content

Blogartikelen die lekker lang zijn doen het beter dan de kortere artikelen. Het is goed om blogs minimaal 500 woorden lang te maken. Kom je hier echt niet aan? Ga dan niet bijschrijven om er wel aan te voldoen, want dit haalt in de meeste gevallen de kracht uit je oorspronkelijke tekst. De zogenaamde killerblogs, ook wel blogs langer dan 750 woorden, zijn het meest effectief.

4. Maak het waardevol en uniek

Blogs moeten altijd waardevolle content bevatten. Blogs die bestaan uit ‘gezwam’ en die duidelijk zijn geschreven omdat het nu eenmaal moet doen je bedrijf geen goed. Dan kun je beter niets publiceren en een keertje overslaan. Het is belangrijk dat je veel informatieve content biedt waar mensen echt iets aan hebben. Deze blogs worden het meest gedeeld en leveren je dus ook het meest voordeel op. Het spreekt eigenlijk voor zich dat je blogteksten uniek moeten zijn.

5. Deel je blogartikelen

Als je wilt dat je blogartikelen worden gelezen, dan moet je er uiteraard voor zorgen dat deze vindbaar zijn. Natuurlijk worden ze vindbaar via zoekmachines, als je voldoende aandacht aan SEO besteedt, maar je kunt de vindbaarheid verder verhogen door je blogartikelen te delen via social media. Dit doe je het best via Facebook en LinkedIn.

The post Hoe maak je een zakelijk blog succesvol? appeared first on Profnews.nl.

Bron: Hoe maak je een zakelijk blog succesvol?