Nog steeds worden er veel websites en webshops gemaakt die weinig tot geen bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat. Dit terwijl online de laatste 10 jaar volwassen is geworden en er bergen van kennis en tools beschikbaar zijn.
Aan veel ondernemers gaat deze kennis over online nog steeds voorbij. Daarom dit artikel over conversie optimalisatie.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie omvat simpelweg alles om er voor te zorgen dat de bezoeker op je website doet wat jij wilt.
Conversie is niet alleen een product kopen of een contactformulier invullen. Conversie kan ook zijn:
- het downloaden van een e-book of whitepaper
- het delen van content via social media
- het inschrijven voor een nieuwsbrief
- het reageren op een artikel
- etc.
Hoe kun je er dan voor zorgen dat zoveel mogelijk bezoekers doen wat jij wilt?
Zorg voor een goede gebruikerservaring
Zorg er voor dat je bezoeker snel en gemakkelijk vindt waar hij naar op zoek is. Dit lijkt logisch, maar vaak gaat het bij websites nog steeds mis met:
Snelheid
Veel website eigenaren besparen op de webhosting. Natuurlijk je kunt al voor een paar tientjes per jaar je website hosten, maar een server die snel reageert op een aanvraag vanuit de browser geeft is een pluspunt voor Google. Op een website zoals https://www.webpagetest.org/ kun je zien zien wat jouw Time to First Byte is (een SEO factor), maar ook wat de volledige laadtijd van je pagina is.
Naast hosting is codering en de bestandsgrootte van afbeeldingen vaak een issue als het gaat om de snelheid.
Toegankelijkheid
Is je website geschikt voor mobiele apparaten. Verrassend genoeg zijn er anno 2017 nog steeds behoorlijk wat websites en webshops die dat niet zijn en daarmee als snel 30% (b2b) tot 50% (b2c) van hun bezoekers een waardeloze gebruikerservaring voorschotelen.
Maar toegankelijkheid gaat verder, is jouw website bijvoorbeeld ontwikkeld volgens de webrichtlijnen zodat deze ook toegankelijk is voor visueel gehandicapten?
Design
Verschrikkelijke kleurcontrasten, uitgemolken stockfoto’s en geen duidelijke Call-To-Actions, je ziet het nog met grote regelmaat.
Design is er om de bezoeker te verleiden tot conversie, niet om te laten zien wat een ontwerper allemaal kan. Ook de smaak van de website-eigenaar mag niet bepalend zijn voor het design. Stem het design af op de doelgroep en wat je van je doelgroep wilt bereiken.
Content
Content is al sinds jaar en dag het pijnpunt. Tegenwoordig hebben we wel door hoe we content moeten schrijven waar Google blij van wordt, maar content die ook daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep en het conversiedoel is nog steeds zeldzaam.
Begin daarom altijd met een content strategie. Breng je doelgroep (buyer persona’s) en de fase in de sales funnel aan. Kijk naar de informatiebehoefte van je doelgroep en wanneer en waar zie die content nodig hebben.
Combineer de zaken uit je content strategie met copywriting om voor de best mogelijke conversie te zorgen. Gebruik bv. de principes van overtuigen van Cialdini en vermijd twijfelwoorden.
Bonus
Focus op conversie (en daarmee dus op een goede gebruikerservaring) en Google zal je belonen in de zoekresultaten.
The post Hoe realiseer je meer aanvragen of verkopen via je website? appeared first on Profnews.nl.
Bron: Hoe realiseer je meer aanvragen of verkopen via je website?