Heb jij nog nooit gehoord van de KISS methode? Dan wordt het echt tijd dat je hier bekend mee raakt, want het kan veel voor je doen. Zeker als jij als professional actief bent op social media is het heel goed om je aan de KISS methode te houden op het gebied van marketing. Het zal zeker bijdragen aan het verkrijgen van meer succes op de sociale netwerken.
Wat is de KISS methode precies?
Marketing en de KISS methode zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. KISS is een afkorting die meerdere betekenissen kent, maar de basis blijft altijd hetzelfde. Onder de betekenissen die eraan worden gegeven vinden we onder meer Keep It Simple Stupid, Keep It Simple Sweetheart en Keep It Super Simple. Je ziet dat het idee van de KISS methode in alle gevallen hetzelfde is, namelijk dat je het vooral lekker makkelijk moet houden. Op social media gaat dit zeker op.
De KISS methode bestaat al erg lang
In de wereld van marketing wordt de KISS methode al erg lang toegepast. Voordat deze methode ontstond waren commercials en advertenties soms erg complex. Er werd veel gebruik gemaakt van vakjargon, waardoor echt alleen de kenners er iets van begrepen. Hierdoor werd een aanzienlijk deel van de doelgroep gewoonweg niet bereikt. Uiteindelijk werd ontdekt dat de doelgroep niet bereikt werd, omdat deze de boodschap eenvoudigweg niet begreep. Hierop werd de manier van marketing aangepast. Vakjargon werd vervangen door eenvoudig te begrijpen taal en veel te lange zinnen werden ingekort naar zogenaamde hapklare brokjes. Natuurlijk moest hier een naam aan worden gegeven en dit werd uiteindelijk de KISS methode genoemd, of de KISS regel.
Doe er je voordeel mee op social media
Tegenwoordig is marketing natuurlijk veel meer dan enkel advertenties in de krant en commercials op radio en televisie. In deze tijd vindt de marketing voornamelijk online plaats en voor een groot deel op social media. Ook hier is het belangrijk om je aan de KISS methode te houden, want je kunt een erg groot bereik hebben op de sociale netwerken, maar dan moet men wel in staat zijn om de boodschap te begrijpen. Houd je zakelijke posts eenvoudig en kort. Tegenwoordig kiezen steeds meer bedrijven op social media voor beeldmateriaal, zoals video’s, foto’s en infographics. Beelden zijn nóg eenvoudiger te begrijpen als tekst, dus ook dit voldoet zeker aan de KISS methode.
Blijf wel origineel
Bedenk je altijd dat er een groot verschil is tussen simpel en té simpel. Het is wel de bedoeling dat je origineel blijft. Zeker in de wereld van social media heb je over het algemeen te maken met een behoorlijke mate van concurrentie. Als je wilt dat jouw boodschap opvalt bij je doelgroep, dan zorg je voor een originele post die voldoet aan de KISS methode.
The post Houd je op social media aan de KISS methode appeared first on Profnews.nl.