Trendjacking is erg in trek. Social media staat voortdurend in het teken van trends en bedrijven kunnen vaker inspelen op deze trends. Dit snel inhaken op de nieuwste trends wordt ook wel trendjacking genoemd. Het heeft veel bedrijven grote successen en veel extra aandacht opgeleverd, maar er zijn ook bedrijven die een stap terug hebben moeten doen door trendjacking. Is het nu wel zo verstandig? Wij geven je enkele tips en weetjes.
Snelheid is belangrijk
Bij trendjacking draait het allemaal om snelheid. Je moet op social media aanwezig zijn om nieuwe trends direct op te merken. Daarnaast heb je de creativiteit nodig om hier ook daadwerkelijk op een goede manier op in te kunnen spelen. Dit is een talent dat je moet bezitten. Het heeft geen zin om in te spelen op een trend van vorige week. Deze is namelijk alweer voorbij gevlogen. Als jij het niet voor elkaar krijgt om supersnel op een ludieke manier in te spelen op een trend, dan is trendjacking wellicht niet zo verstandig.
Schoenmaker, blijf bij je leest
Nog een belangrijk punt. Als jij je wilt gaan bezighouden met trendjacking, dan is het belangrijk om dit uitsluitend te doen op trends waar jij je bedrijf ook echt mee in verband kunt brengen. Vaak zijn er zeker mogelijkheden om op een ludieke manier op een trend te reageren, maar het komt ook zeker voor dat er totaal geen connectie te vinden is. Ga dan niet toch op de trend inspelen, maar laat deze links liggen en wacht op de volgende.
Houd rekening met de discussie
Trendjacking wekt reacties op en reacties zorgen vaak voor discussies. Het is belangrijk om te weten met welke discussies je je moet bemoeien en met welke niet. Er kunnen op social media al snel eindeloze discussies ontstaan die met de reactie negatiever worden. Meng je hier niet in, want als de emoties hoog oplopen krijg je het als bedrijf voor de kiezen. Ben jij niet erg goed in het onder controle houden van je emoties bij het ontvangen van kritiek? Ga je dan vooral niet bezig houden met trendjacking.
Ga niet over de schreef
Trendjacking vraagt om gedurfde acties. Als je uniek uit de hoek wilt komen, dan moet je je grenzen opzoeken en het aandurven om op de grenslijn te gaan staan. Laat een ander altijd eerst oordelen over jouw post en het liefst nog laat je meerdere mensen even kijken of het niet over de schreef gaat. Zo is er een reisorganisatie geweest die een grap maakte over het neerhalen van de MH17. Dat is dus niet de bedoeling. Dit is het bedrijf ook behoorlijk duur komen te staan en het personeelslid werd ontslagen. Dit had voorkomen kunnen worden als de post even was gecontroleerd. Vrijwel iedereen was namelijk van mening dat de post over de schreef ging. Overigens is trendjacking vrijwel nooit verstandig in combinatie met negatief nieuws.
The post Is trendjacking verstandig voor bedrijven? appeared first on Profnews.nl.