Ons land kent vele managers in allerlei branches. Een manager is vaak iemand die verantwoordelijk is voor een groep mensen en hun activiteiten. Een manager is overigens niet altijd een leidinggevende. Manager in de zorg is vaak anders dan in de meeste organisaties. Want het belang van de zorg en de bijbehorende emoties zijn een belangrijk onderdeel van je werk. Ten opzichte van bedrijven die producten of diensten buiten de zorg leveren, is dat een essentieel verschil. In dit artikel meer over deze verschillen.
Manager in de zorg
De meeste zorginstanties hebben niet de winst als hoofddoel maar het verlenen van zorg aan iedere cliënt. Als manager in de zorg ben je dus bezig met het optimaliseren van de zorg die door het personeel wordt verleend. Maar een instantie kan dit natuurlijk niet uitvoeren zonder dat er inkomsten zijn. Daarom is een manager ook verantwoordelijk dat er voldoende declarabele uren worden gemaakt. De zorg staat misschien voorop, maar door het lijden van verlies kun je de zorg op lange termijn niet garanderen.
Zelfsturende teams
Ander verschil met de bedrijven met een duidelijk winstoogmerk is dat teams vaker zelfsturend zijn. De dagelijkse problematiek en de inhoud van de zorgverlening is de verantwoordelijkheid van het uitvoerende personeel. De manager stuurt alleen op opbrengst of het gebrek daaraan. Als er problemen ontstaan in het team zal een manager in moeten grijpen om deze te herstellen. Daarnaast ben je de coach van alle teamleden.
Zorgverzekeraars
Naast het managen van de opbrengsten van de teams, is een goede samenwerking met de zorgverzekeraars van groot belang. Met name in de wijkverpleging en thuiszorg is een verdienmodel niet eenvoudig. Want de vergoeding vanuit de zorgverzekeraar is niet vanzelfsprekend als iemand thuis wordt verzorgd/verpleegd. Dit betekent dat er afspraken met zorgverzekeraars moeten worden gemaakt. Ook is een goede bewijsvoering (rapportage) van belang.
Wet en regelgeving
Zeker in de zorg die aan huis wordt verleend, is rapportage van belang. Bovendien wordt de mate van zorg vooraf ingeschaald in de vorm van een indicatie. Als manager in de zorg moet je weten welke indicatie iedere cliënt heeft gekregen. Omdat de indicaties per gemeente verschillend zijn, moet je ook weten wat er wel en niet aan zorg mag worden verleend. Zorg waarvoor de cliënt geen indicatie heeft gekregen, wordt namelijk niet vergoed. Kennis van deze wet en regelgeving is een belangrijke opgave voor een zorg manager.
Balans tussen goede zorg en financiën
Dit zorgt vaak voor een moreel probleem. Want een goede verzorger of verpleegkundige helpt de cliënten vanuit emotie. Juist dat zorgt voor betrokkenheid en kwaliteit van de zorg. Maar als een cliënt onvoldoende indicatie heeft en geen verzekering die de kosten dekt, sta je als manager voor een moeilijke keuze. Als je besluit om de zorg stop te zetten of alleen te doen wat declarabel is, gaat dit ten koste van de gezondheid van de cliënt. Je zult daarom ook naar middelen moeten zoeken door met de gemeente te praten over de indicatie. Of met een zorgverzekeraar over een mogelijke oplossing.
Manager in de zorg zijn kent een kant die je in de meeste bedrijven niet tegenkomt. De inzet is namelijk de gezondheid van een cliënt. Terwijl je dit als manager ook financieel moet verantwoorden. Deze balans zorgt weleens voor moeilijke keuzes.
The post Manager in de zorg, wat is er anders? appeared first on Profnews.nl.