Ondernemen: wat doe je zelf en wat besteed je beter uit?

Ongeacht of je nu een startende ondernemer bent of een gevestigde waarde in het ondernemingslandschap: zelden heb je écht de tijd om alles gedaan te krijgen. Vooral de randtaken blijken heel wat tijd in beslag te nemen. Tijd die je niet langer kan besteden aan de kern van jouw zakelijk bestaan: ondernemen. Als startende ondernemer zijn er de opstartformaliteiten, de eerste website, het noodzakelijke papierwerk. Nadien komen daar nog heel wat andere formaliteiten bovenop: boekhouding, facturatie, sales, online marketing, administratie… Sommige van die taken doe je beter zelf terwijl je voor andere taken dan weer beter kies voor uitbesteding.

Wat doe je zelf en wat ga je uitbesteden?

Als beginnende ondernemer met een beperkte omzet kan je zeker nog wat randtaken zelf uitvoeren. Naarmate de onderneming groeit durft dat verhaal wel eens grondig te wijzigen. Het belangrijkste is dat je je in dat geval kan focussen op jouw doelstellingen. Zo kan je niet alleen verder groeien maar blijf je voortdurend oog hebben voor opportuniteiten. In de praktijk moet je je voor iedere taak drie vragen stellen:

  • Behoort de taak tot de zaken waar je goed in bent en is het de kern van je onderneming?
  • Is het uitbesteden van die taak haalbaar en knabbelt het niet al te veel aan de rendabiliteit van jouw onderneming?
  • Kan de vrijgekomen tijdswinst worden omgezet in extra omzet (of kostenbesparing) die de uitbestedingskost kan relativeren?

Is het antwoord op die eerste vraag negatief en op de andere twee positief? Dan hoef je niet te twijfelen. Is het antwoord op de derde vraag dan weer twijfelachtig? Blijf dan ook oog hebben voor mogelijke opportuniteiten. Voer eventueel een test door voor één bepaalde taak en monitor de invloed op basis van die nieuwe opportuniteiten.

Welke taken kan je uitbesteden?

Welke taken je zoal kan uitbesteden is uiteraard afhankelijk van zowel de kern- als de bijkomstige taken van een onderneming. Je kan ten rade gaan bij concullega’s: misschien kunnen zij wel enkele tips geven en krijg je er meteen ook enkele handige adresjes bovenop? Is dat geen oplossing? Dan kunnen onderstaande voorbeelden alvast helpen:

  • Website: Het maken en onderhouden van een eigen website is echt specialistenwerk. In het kader van online marketing is het echter onontbeerlijk. Vaak is het ontwerp en de onderhoud van de website dan ook een van de eerste taken die beginnende ondernemers uitbesteden. Laat je een website maken? Zorg er dan meteen ook voor dat hij responsief werkt op alle toestellen. Steeds meer klanten surfen nu eenmaal via tablets of smartphones.
  • Webcare: Met de opkomst van Social Media werd webcare niet alleen hot maar bovendien ook extra tijdrovend. Vooral voor grotere ondernemingen wordt het steeds moeilijker om het klantencontact op peil te houden en eventuele online reputatieschade te voorkomen. Voor hen kan het uitbesteden van de webcare wonderen verrichten. Weet wel dat er ook heel wat tegenstanders zijn: een extern bedrijf zou volgens hen nooit de kern van het probleem kunnen ontleden en de terugkoppeling zou niet altijd even efficiënt verlopen. Maak daarom zelf een afweging tussen de voor- en nadelen.
  • Payroll: Heb je zelf personeel in dienst? De sociale wetgeving is niet alleen aartsmoeilijk maar vergt bovendien ook nog eens heel veel tijd. Zowel de betalingen als administratieve zaken (bv. loonberekening, bonussen, etc.) kan men uit handen geven. Payroll is maatwerk en er is dus geen vaste prijs aan verbonden. Vraag daarom steeds vooraf een vrijblijvende payroll offerte.
  • Boekhouding: Het uitbesteden van de boekhouding is altijd een aanrader. Niet alleen voorkom je op die manier foute boekingen, verzuim- en vergrijpboetes, maar bovendien kan de boekhouder ook handige (subsidie)tips meegeven om de zaakvoering te optimaliseren.
  • Grafische diensten: Marketing gaat verder dan websites en advertenties. Het gaat ook om profilering en herkenbaarheid. De ontwikkeling van een herkenbaar logo, het uitwerken van een huisstijl en het doortrekken van die stijl naar alle communicatiemedia: het is echt specialistenwerk. Je kan een gespecialiseerd ontwerpbureau inschakelen of op zoek gaan naar een freelancer die op basis van enkele schetsen verschillende ontwerpen kan voorstellen. Te duur? Overweeg dan om de kostprijs te compenseren door te besparen op het drukwerk.

Evalueer voortdurend

Tijdens de aanvangsfase hoef je lang niet alles uit te besteden. Evalueer echter minimaal jaarlijks welke taken je nog zelf wil en kan uitvoeren. Doe het ook andersom: evalueer de taken die door externe partijen worden uitgevoerd en vergelijk offertes. Zo blijf je altijd de touwtjes in handen houden.

The post Ondernemen: wat doe je zelf en wat besteed je beter uit? appeared first on Profnews.nl.

Bron: Ondernemen: wat doe je zelf en wat besteed je beter uit?