Wanneer je als zzp’er strikt toeziet op de inkomsten en uitgaven weet je het vast wel: een boekhouder kan een fikse duit kosten. Het is net om die reden dat online boekhoudprogramma’s vooral bij kleinere en startende ondernemingen heel populair zijn. Vooral op financieel vlak hebben ze heel wat voordelen te bieden, terwijl op fiscaal vlak natuurlijk niet de vruchten worden geplukt van de rijke expertise waar boekhouders en accountants over beschikken. Via allerhande wijzigingen wil de Belastingdienst online boekhouden voor zzp’ers vanaf dit jaar echter extra stimuleren. Misschien ook voor jou interessanter of toch maar uitbesteden? Ik geef de drie voornaamste wijzigingen voor jou even weer.
# 1. Geen bonnetjes meer bijhouden
Als zzp’er ben je ook gewoon onderhevig aan de zogenaamde bewaarplicht van minimaal zeven jaar. In de praktijk resulteerde dat vroeger vaak in mappen of dozen boordevol bonnetjes en facturen. Vroeger kon je de bonnetjes en facturen dan misschien wel inscannen in het online boekhoudprogramma, toch diende je de originele exemplaren nog steeds bewaren. Nu maakt de Belastingdienst komaf met die regel: indien de scan of de foto alle informatie van het origineel document bevat, vervalt de bewaarplicht van het origineel document. De bewaarplicht geldt in dat geval wel op de digitale boekhouding. Zie er wel op toe dat alle gegevens inderdaad zijn opgenomen en de beelden voldoende scherp zijn om ieder detail te lezen en te ontleden.
# 2. Eenvoudigere btw-aangifte voor ZZP’ers
De btw-aangifte voor zzp’ers zal sneller en eenvoudiger worden. Als ondernemer zou je eenvoudiger inzicht moeten verkrijgen in de opbouw van de (ingewikkelde) btw-aangifte. In de praktijk wordt het proces voornamelijk transparanter, simpeler en beter aangepast aan een zzp’er met een beperkte fiscale kennis. Ook op vlak van betalingen komen er meer mogelijkheden: door de btw-aangifte per iDeal te betalen, wordt de betaling meteen geregistreerd en is de ondernemer niet langer afhankelijk van de termijnen die door banken en betalingsinstellingen worden gehanteerd. Op de valreep jouw aangifte doen en betalen: ideaal voor de eeuwige dreutelaars.
# 3. Grotere rol voor online boekhoudsoftware
In de eerste plaats zal de vernieuwde btw-aangifte ook gewoon met één klik vanuit het online boekhoudprogramma voor zzp’ers kunnen worden doorgestuurd. Natuurlijk moet het boekhoudprogramma die mogelijkheid wel voorzien.
Bovendien komt er ook een kwaliteitskeurmerk voor het online boekhoudprogramma voor zzp’ers. Het gaat om een keurmerk van Zeker-OnLine. Beschikt het online boekhoudprogramma voor zzp’ers over zo’n keurmerk? Dan weet je dat je een optimale waarborg krijgt wat betreft de veiligheid en de privacy van jouw data en gegevens. Jouw facturen en bonnetjes kan je dan ook gewoon in alle veiligheid in de cloud opslaan. Bovendien geeft de Belastingdienst mee dat ieder boekhoudprogramma met dit keurmerk geschikt is om de door hen gevraagde gegevens mee te bewaren. Bij eventuele problemen met het programma of het oproepen van gegevens kan zo’n keurmerk van belang zijn indien de controleur moeilijk zou doen.
Of toch gewoon uitbesteden?
Iedere onderneming is anders. Zo hebben sommige zzp’ers weinig facturen terwijl anderen veel in- en verkopen doen en te kampen hebben met complexe (buitenlandse) dossiers. In dat laatste geval is het aangeraden om toch misschien jouw administratie uit te besteden. Ook wanneer de werkdruk te hoog is of wanneer je vlot inzicht wilt kunnen krijgen in de cijfertjes, is dat een echte aanrader. Weet ook dat lang niet alle online boekhoudprogramma’s voor zzp’ers nog over een optie beschikken om een jaarrekening op te stellen (sinds 2010 niet verplicht), terwijl jouw boekhouder dat bijna altijd standaard voor jou doet. Of jij jouw boekhouding moet uitbesteden? Dat zal je vooral zelf moeten nagaan. Gelukkig brachten we eerder al enkele handige vragen die jou moeten helpen om dit dilemma voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen.
The post Online boekhouden voor zzp’ers: een aanrader in 2018? appeared first on Profnews.nl.