Er zijn allerlei oorzaken waarom je een bedrijf wilt verlaten. Dit geldt niet alleen voor personeel, maar ook voor de directie. Het kan zijn dat je een andere uitdaging aangaat en daarom het bedrijf wilt verkopen. Anderen benaderen of overschrijden de pensioengerechtigde leeftijd en willen rustiger aan gaan doen. Een bedrijfsovername is een proces waarover gepraat wordt. Daarom geven we enkele praktische communicatietips.
Bedrijfsovername
Een overname kan worden gedaan door een collega bedrijf waar je het bedrijf aan verkoopt. Maar het is ook mogelijk dat je het bedrijf niet verkoopt, maar de leiding overdraagt. Dit kan iemand uit de organisatie zijn, maar ook een externe manager. Het is belangrijk dat je bij een bedrijfsovername direct voor duidelijkheid zorgt. Er zijn namelijk nogal wat partijen afhankelijk van je onderneming. Omschrijf de reden, het plan en wie erbij betrokken zijn. Visualiseer vervolgens je plannen zodanig dat je er al veel vragen mee beantwoord.
Intern bespreken
De tweede stap is zorgen dat je in je bedrijf kenbaar maakt wat er gaat gebeuren. Doe dit op tijd want het is niet goed als het via andere kanalen bekend wordt in je bedrijf. Medewerkers zullen graag willen weten wie de leiding over gaat nemen. Uiteraard heeft iedereen een andere voorkeur en iedere bedrijfscultuur is weer anders. Wanneer een collega de leiding overneemt, geeft dat misschien de minste zorgen. Maar niet iedereen zal dit direct waarderen. Als er van buitenaf iemand naar binnen wordt gehaald, zorgt dit voor meer onzekerheid. Vertel daarom zo goed mogelijk hoe iemand is en waar hij vandaan komt.
Extern kenbaar maken
Als je iedereen in het bedrijf hebt geïnformeerd, zijn er nog veel andere stakeholders. Als de bedrijfsovername vastligt op papier is het zaak dat je kenbaar gaat maken wat er gaat veranderen. Met name klanten en leveranciers waar je een jarenlange relatie hebt, zullen het waarderen als je persoonlijk komt vertellen wat er veranderd. Introduceer indien mogelijk direct je opvolger. In tussentijd kun je een schrijven de deur uitdoen naar de overige relaties.
Valkuilen (h)erkennen
Hoe goed je ook je best doet, er zullen altijd zaken zijn die niet perfect verlopen. Je kunt ook niet voorkomen dat er personen zijn die niet blij zijn met de bedrijfsovername. Het belangrijkste is dat je die als ondernemer erkent. Je neemt de beslissing voor jezelf en daar kun je ook achter staan. Maar herken ook de situaties waarin negatieve effecten zijn. Ga erop af en bespreek het met de betrokken mensen. Denk ook aan het gedrag van klanten en/of leveranciers. Zij zijn ook een betrokken partij die soms met argusogen kunnen bekijken wat er met je onderneming gaat gebeuren. Want een nieuw management betekent ook dat er een relatie moet komen met diegene.
Een bedrijfsovername heeft veel aspecten die moeten worden geregeld. Maar het omgaan met alle partijen rondom je organisatie is ook belangrijk. Probeer te begrijpen wat de mensen bezighoudt. En neem de tijd om uit te leggen waarom en hoe de overname plaatsvindt.
The post Praktische communicatietips bij een bedrijfsovername appeared first on Profnews.nl.