Storytelling wordt door Nederlandse bedrijven steeds vaker aangesproken om de doelgroep te bereiken. Dit heeft vooral te maken met het feit dat storytelling werkelijk overal kan worden toegepast. Storytelling is niet alleen goed om in te zetten tijdens presentaties en op beurzen, maar kan even goed worden gebruikt op social media en in nieuwsbrieven. Online werkt storytelling minstens even goed, waardoor steeds meer ondernemingen zich hiermee bezig gaan houden. In de praktijk blijkt het toch niet altijd even makkelijk om met een sterk verhaal te komen.
Een sterk verhaal heeft een rode draad nodig
De grootste fout die door ondernemers wordt gemaakt op het gebied van storytelling is het laten ontbreken van een rode draad in storytelling. Een verhaal overbrengen is uitsluitend effectief als de belangrijkste boodschap in heel het verhaal aanwezig is. Om te kunnen bepalen wat je nu precies over wilt brengen met storytelling zal je jezelf moeten afvragen wat je wilt bereiken. Je moet dus eerst weten waar je naartoe wilt voordat je de weg naar dit punt daadwerkelijk kunt gaan aanleggen in een verhaal. Wil je een dienst of product onder de aandacht brengen, wil je meer klanten naar je bedrijf toe trekken of wil je misschien wel vooral je eigen medewerkers de nodige inspiratie geven?
Waar ga je het over hebben?
Er zijn veel ondernemers die zich wel bezig willen gaan houden met storytelling, maar die gewoonweg niet op de juiste ideeën kunnen komen voor een sterk verhaal. Wij hebben wat leuke ideeën voor je, zodat je misschien wel direct de nodige inspiratie hebt voor een goede story. Vertel over jouw waarde op de markt. Waarom is de doelgroep bij jou veel beter af dan bij de concurrent? Wat maakt jou uniek en onderscheidend? Ieder bedrijf heeft wel klanten die eigenlijk nóg meer tevreden zijn dan gemiddelde klanten. Ook deze succesverhalen zijn de moeite waard om te delen. Ideaal voor een goed verhaal voor je storytelling. Onderzoek eens welke problemen mensen hebben die jij zou kunnen oplossen met je product of je dienst? Waar heeft jouw doelgroep nu echt behoefte aan? Als je weet waar de knelpunten liggen, dan weet je ook wat nodig is om deze weg te nemen. Vertel over de ideale oplossing die jij te bieden hebt.
De persoonlijke touch
Persoonlijkheid wordt steeds beter gewaardeerd. Het is dan ook een goede optie om het eens wat persoonlijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld eens vertellen waarom jij nu juist voor dit vak hebt gekozen. Wat was jouw doel en welke mensen hebben je geïnspireerd? Hiermee laat je de persoonlijke kant van jezelf zien en dit levert je extra waardering voor je bedrijf op.
The post Storytelling wordt steeds belangrijker voor ondernemingen appeared first on Profnews.nl.
Bron: Storytelling wordt steeds belangrijker voor ondernemingen