Er is alweer een nieuw jaar aangebroken en het is tijd om vast een blik te werpen op de toekomst. Welke trends kunnen we dit jaar verwachten op het gebied van recruitment?
Opkomst nieuwe technologieën
De nieuwe technologieën gaan dit jaar hun stempel drukken op recruitment. Dit heeft zowel voor- als nadelen voor de werving en selectie. Door sociale technologieën slim te gebruiken kunnen recruiters kandidaten met specifieke kwalificaties gemakkelijk binnen een bepaald zoekgebied afbakenen. Zo kun je bijvoorbeeld mogelijke kandidaten die een banenmarkt bezocht hebben, gemakkelijk volgen met de locatiegegevens van hun smartphone – hier kunnen weer specifieke push berichten en advertenties naartoe worden gestuurd.
Aan de weerszijde heeft ook de consument hier een mening over. Door de opkomst van pushberichten en de overvloed aan advertenties worden marketing uitingen in deze vorm steeds sneller weggedrukt en genegeerd. Deze overprikkeling zorgt ervoor dat kandidaten minder gevoelig zijn voor specifieke, persoonsgerichte uitingen. De recruiter zal dan ook creatief en zeer persoonsgericht te werk moeten gaan.
Daarbij worden steeds meer processen welke eerst uitgevoerd werden door een recruiter, langzaamaan overgenomen door geautomatiseerde, technologische processen. Vele aspecten van werving worden samengevoegd in een digitaal platform en de recruiter is steeds minder nodig binnen dit proces.
Remote werk
Steeds minder kandidaten zijn bereid om voor een geweldige baan te verhuizen. Daarbij gaan steeds meer mogelijke kandidaten een avontuur in het buitenland aan – in veel van de gevallen gevolgd door een permanente verhuizing. Om deze redenen wordt de mogelijkheid tot remote werk steeds populairder. Steeds meer ‘digital nomads’ zoeken de publiciteit op en laten andere kandidaten zien dat werken waar je wilt, een echte mogelijkheid is. Het nadeel is dat het gebrek aan persoonlijke interactie niet bij iedere bedrijfscultuur past. Maar van de andere kant betekend dit ook dat recruitment een grenzeloze ambitie wordt; de executive search hoeft niet langer binnen de Nederlandse grenzen gehouden te worden.
Vroege werving
Waar het enkele jaren geleden nog onmogelijk was om na je studie een goede baan te krijgen, proberen bedrijven hun concurrenten nu voor te zijn door voor het afstuderen al te werven. Zo worden veel potentiele kandidaten al van de markt gehaald voordat zij met een been in de arbeidsmarkt staan. Uit een Korn Ferry-enquete uit 2017 blijkt dan ook dat bijna twee derde van de recruiters ervan overtuigd is dat je studenten het best kunt werven tijdens hun laatste studiejaar.
Dit zorgt er ook voor dat potentiele kandidaten minder moeite zullen stoppen in een langdurige sollicitatieprocedure. Net als sociale interacties zijn sollicitatie interacties kort, snel en to the point. Een groot deel van de jonge kandidaten zal dan ook na enkele sollicitatie rondes afhaken en op zoek gaan naar een ander bedrijf.
The post Trends op het gebied van recruitment appeared first on Profnews.nl.