De zomervakantie is begonnen! Voor veel ondernemers betekent dit een extra drukke periode, waarin ook nog eens het vaste personeel op vakantie gaat. De kans is dus groot dat je te maken krijgt met een bezettingstekort. Hoe los je dit op? Ga je gebruik maken van vakantiewerkers om gedurende deze periode de kwaliteit te garanderen die jouw klanten en gasten gewend zijn?
In de NBBU CAO worden vakantiewerkers omschreven als “scholieren, studenten en andere studerenden, die in de periode(n) van vakantie(s) van onderwijsinstellingen tijdelijke werkzaamheden verrichten.”
Vakantiewerkers zijn dus niet te vergelijken met ander tijdelijk personeel. Ze hebben namelijk niet dezelfde rechten als regulier personeel. Zo hebben vakantiewerkers o.a. minder verlofdagen en geen recht op doorbetaling van feestdagen. Waar hebben vakantiewerkers dan wel recht op? Zij hebben recht op vakantiegeld, wettelijke verlofdagen en zij kunnen gebruik maken van de Studenten- en Scholierenregeling.
Het grote voordeel van vakantiewerkers is dat ze over het algemeen flexibel en vaak in te zetten zijn en relatief goedkoop zijn.
Is Payroll de oplossing voor vakantiewerkers?
De extra en afwijkende administratie rondom vakantiewerkers komt in deze periode natuurlijk helemaal niet uit. Payrollorganisaties nemen dit echter graag van je over. De vakantiewerkers treden bij hen in dienst. Zij zorgen voor de contracten en de uitbetaling van het salaris. Je hebt als ondernemer geen omkijken meer naar alle verplichtingen die een werkgever heeft.
Waar moet je rekening mee houden?
Je bent wel verantwoordelijk voor de werving en selectie van de vakantiekrachten, je verzorgt de personeelsplanning en onderhoudt het dagelijkse contact.
Waar moet je op letten bij het aannemen van tijdelijk personeel?
- Beoordeel het cv kritisch: Welke werkervaring heeft deze kandidaat? Laat de kandidaat zijn keuzes toelichten.
- Vraag altijd om een geldig, origineel legitimatiebewijs.
- Vraag referenties op en bel deze ook daadwerkelijk.
De payrollorganisatie zorgt ervoor dat je jezelf kunt richten op je dagelijkse werkzaamheden en je niet hoeft bezig te houden met de administratie rondom vakantiekrachten. Hoef je dan nergens meer aan te denken? Nee, er zijn wel degelijk een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden als je gaat werken met vakantiekrachten. Denk aan:
- De Arbeidstijdenwet.
- De wettelijke regels rondom het inzetten van jonge werknemers.
- Voorlichting en toezicht over de mogelijke gevaren en risico’s op de werkvloer.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van payrolling bij vakantiewerkers? Repay HRM, specialist op het gebied van payroll in het MKB, vertelt je graag meer.
Bel hen op het nummer: 08800-21625 of kijk op onze website: https://www.repay.nl/
The post Waar moet je op letten als je met vakantiewerkers gaat werken? appeared first on Profnews.nl.
Bron: Waar moet je op letten als je met vakantiewerkers gaat werken?