Jaarlijks worden er veel bedrijven gestart door ambitieuze ondernemers. Helaas is het zo dat een groot deel van deze bedrijven al binnen 5 jaar weer staakt. Het bedrijf is niet succesvol genoeg om door te kunnen gaan, in de meeste gevallen. De vraag is natuurlijk waar dit aan ligt. Ligt dit aan het bedrijf of het product / de dienst? Komt dit door een verkeerde aanpak? Schort er iets aan het leiderschap? Er kunnen natuurlijk veel oorzaken zijn. Wel is het zo dat de bedrijven die het wél redden en die heel succesvol worden over het algemeen 9 factoren met elkaar gemeen hebben. Je kunt ze hieronder vinden.
1. Veranderingen toelaten
Veel startende ondernemers hebben natuurlijk een uitgeschreven idee over hoe het allemaal moet gaan. Soms blijkt dit in de praktijk niet heel succesvol. Ondernemers die niet bereid zijn om veranderingen toe te laten redden het vaak niet. Bedrijven die veranderingen wel willen doorvoeren zijn vaak succesvoller.
2. Een focus op de lange termijn
Bedrijven die goed kijken naar een verdere toekomst doen het beter dan de bedrijven die kijken naar wat er volgende maand gaande is. Het is nodig om verder vooruit te kunnen kijken om te kunnen zien wat er nodig is om staande te blijven. Door dit te doen kunnen ook trends sneller worden opgemerkt en kan hier sterker op worden ingespeeld.
3. Een hoge mate van flexibiliteit
Flexibiliteit blijkt een belangrijke factor als het gaat om het bereiken van succes. Bedrijven moeten tegenwoordig flexibel zijn op zo veel mogelijk fronten, zodat zij zich makkelijk aan iedere situatie en ontwikkeling aan kunnen passen.
4. Een sterk supportteam
Veel bedrijven starten klein. Tegenwoordig hebben we het vaak over ZZP’ers. Ook zij kunnen zeker zeer succesvol worden, maar er zijn er ook heel veel bij die binnen een jaar al de handdoek in de ring moeten gooien. De meest succesvolle ZZP’ers zijn over het algemeen de professionals die veel support hebben van huis uit.
5. Aansluiting bij andere partijen
Bedrijven moeten bereid zijn om andere partijen aan te trekken en hiermee de samenwerking aan te gaan. Ondernemers die vastbesloten zijn om het allemaal alleen te doen komen vaak al snel voor situaties te staan die zij helemaal niet alleen kunnen handelen. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om bereid te zijn met anderen samen te werken.
6. Passie voor het product / de dienst
Bedrijven die gestart worden om geld te verdienen doen het minder goed dan bedrijven die gestart worden om iets te kunnen doen met een passie. Ondernemers die houden van hun werk, van hun bedrijf en hun product of dienst zijn aanzienlijk succesvoller dan ondernemers die een bedrijf starten zonder sterke passie.
7. Focus op de nichemarkt
Startende bedrijven willen vaak te veel in een relatief korte tijd. Er wordt hard gewerkt aan een landelijke bekendheid en misschien zelfs wel internationaal. Hierdoor is de focus te breed en ontbreekt het aan aandacht voor de niche. Het is juist de focus op een nichemarkt die kan zorgen voor succes. Als dit succes er eenmaal is, dan kan er verder worden ontwikkeld.
8. Streven naar stabiliteit
Er is een belangrijk verschil tussen de wil om snel te groeien en de wil om stabiel te groeien. Veel ondernemers kiezen voor het eerste. Zij willen binnen een jaar zo veel mogelijk groeien en zetten zich hier sterk voor in. Helaas is het zo dat dit mogelijkheden wegneemt in het tweede jaar. Een terugval komt erg veel voor en dit zorgt ervoor dat er al snel financiële problemen kunnen ontstaan in dit tweede jaar. Ondernemers die streven naar stabiele groei doen het op de lange termijn veel beter.
9. Beperkt management
De meest succesvolle bedrijven zijn de bedrijven waarin relatief weinig management aanwezig is. Er wordt veel gedaan aan zelfsturing. Zelfsturende teams functioneren over het algemeen beter. Daarnaast is het zo dat job crafting een steeds grotere rol gaat spelen. Hoe meer leidinggevenden er worden aangesteld, hoe minder effectief het leidinggeven daadwerkelijk is. Probeer hier dus altijd rekening mee te houden door juist zo min mogelijk te laten regeren binnen je bedrijf.
The post Wat hebben succesvolle bedrijven gemeen? appeared first on Profnews.nl.