Zaken doen wordt steeds meer gedaan in de online wereld. Waar we voorheen nog dagelijks met klanten aan de telefoon zaten, zitten we nu te mailen met deze klanten. Callcenters verdwijnen dan ook als sneeuw voor de zon, al zijn er ook nog steeds callcenters die heel succesvol blijven in wat zij doen. Toch kiezen steeds meer bedrijven voor webcare en het lijkt er dan ook op dat dit steeds vaker echt nodig is om de klanten tevreden te kunnen houden.
Klanten zoeken bewust naar webcare
Het is niet alleen zo dat bedrijven niet meer gewend zijn om te bellen. Ook de consument is dit niet meer gewend. Wanneer er twee bedrijven zijn die hetzelfde product aanbieden, tegen dezelfde prijs, dan wordt de voorkeur gegeven aan het bedrijf dat webcare aanbiedt. Wanneer de klantenservice moet worden aangesproken, bijvoorbeeld omdat er nog een vraag over het product bestaat, dan kijken klanten in veel gevallen naar de contactmogelijkheden van de bedrijven. Is er één bedrijf met webcare en één bedrijf met een telefonische klantenservice, dan kiezen de meeste mensen tegenwoordig voor het bedrijf met webcare. Het is makkelijker, dat op de eerste plaats, maar het is ook voordeliger.
Webcare biedt meer voordelen
Webcare biedt natuurlijk wat belangrijke voordelen ten opzichte van de telefonische klantenservice. Op de eerste plaats moeten klanten de belkosten betalen voor de telefonische customer support en de chat is natuurlijk gratis. Daarnaast is het zo dat men liever online in een wachtrij staat dan dat men in de wacht staat aan de telefoon. Je wordt dan namelijk meer beperkt door de telefoon. Als je online wacht, dan kun je veel meer andere dingen doen terwijl je wacht. Tot slot heeft ook ‘telefoonangst’ er nog mee te maken. Juist omdat we tegenwoordig zo veel online doen zijn we niet meer gewend om te bellen en steeds meer mensen worden dan ook in meer of mindere mate gespannen wanneer er gebeld moet worden.
Webcare wordt steeds belangrijker
Om bovenstaande redenen is het belangrijk dat bedrijven gaan nadenken over het organiseren van webcare wanneer dit nog niet aanwezig is. Er zijn meerdere mogelijkheden om webcare te organiseren. Zo kan er een chatfunctie worden gerealiseerd, maar ook steeds meer bedrijven realiseren webcare met een speciaal mobiel nummer voor WhatsApp. Beide opties worden erg op prijs gesteld door de consument en het is bedrijven dan ook aan te raden om deze opties in elk geval toe te voegen aan de contactmogelijkheden. Het is niet nodig om de telefonische klantenservice volledig af te schaffen, want er zijn natuurlijk ook nog altijd mensen die geen internet en / of computer hebben.
The post Webcare wordt steeds belangrijker voor bedrijven appeared first on Profnews.nl.