Samsung verkocht vorig jaar 37,4 miljoen nieuwe tablets, zo leren cijfers die de marktonderzoeker Gartner vandaag publiceert. Dat zijn er ruim vier keer meer dan de 8,6 miljoen van 2012. De Koreanen vergroten daarmee hun marktaandeel van 7,4 naar 19,1%.
De marktleider bleef wel Apple, dat 70,4 miljoen iPads verkocht, maar in absolute aantallen waren dat er ‘maar’ 9 miljoen meer dan in 2012. Apple zag zijn aandeel in de nieuwe verkoop dan ook fors zakken, van 52,8 naar 36%.
Daarmee was 2013 het jaar waarin de merknaam ‘iPad’ niet meer als synoniem kon worden gebruikt voor het begrip ‘tablet’. Dat blijkt nog duidelijker uit de cijfers van de gebruikte besturingssystemen. Het iOS-systeem van Apple moest het duidelijk afleggen tegen de Android-software van Google, die 61,9% van de nieuwe tablets doen draaien.
Microsoft maakte een goede beurt, met een bijna-verviervoudiging van het aantal Windows-tablets. Maar met een goede 4 miljoen stuks blijft Windows daarmee steken op amper 2,1% marktaandeel, een verdubbeling tegenover 2012.
De opmars van Android is volgens Gartner te wijten aan het toenemende succes van lager geprijsde tablets, die ondanks het aangename prijskaartje toch een goede kwaliteit bieden. Microsoft zal volgens de analisten harden moeten werken aan een ‘ecosysteem’ van hard- en softwarebedrijven die met Windows willen werken.
Gartner denkt dat de nieuwe categorie van ‘hybride’ toestellen – die je kunt omvormen tot een laptop of een tablet – het komende jaar sterk zal groeien, vooral dankzij vervangingsaankopen. Heel wat tabletgebruikers missen een toetsenbord voor sommige toepassingen, en zijn het beu dat ze altijd twee apparaten moeten meenemen, denkt Gartner.
De zogenaamde ‘ultramobiles‘ – een productcategorie die zowel tablets als hybrides omvat – groeide volgens Gartner met 68% tot 216 miljoen stuks in 2013. Tablets maakten daar 195,4 miljoen van uit en groeiden eveneens met 68%.
Bron: http://www.detijd.be
The post Tabletverkoop Samsung ruim verviervoudigd in 2014. appeared first on Think And Go.